Gemeente start offensief tegen foutparkeren busjes

Het is een van de grootste ergernissen in de stad: foutgeparkeerde busjes. Maar ja, we willen ook allemaal morgen ons vandaag bestelde pakje krijgen.

Slalommen langs een busje op de Zeedijk Beeld Rink Hof

­Een bekend tafereel in Amsterdam: een bestelbus komt aan, maar een parkeerplek ontbreekt. De chauffeur kan op zoek gaan naar een plek in de buurt of de bus op straat zetten, alarmlichten aan en het pakketje bezorgen.

Meestal wint optie twee. Of optie drie, de bus half op de stoep.
Het gevolg: fietsers die zich een weg banen om de bus, elkaar vanuit tegengestelde richting tegemoetkomen en uitwijken naar de stoep. Automobilisten moeten wachten.

Ergernissen
Foutgeparkeerde bestelbusjes staan in de top drie van de grootste ergernissen, naast drukte en overlast door fietsers, blijkt uit recent onderzoek van de gemeente.

Vooral in Centrum is de ergernis groot. Het aantal klachten in de binnenstad nam vorig jaar elf procent toe tot 1789.

Inmiddels rijden elke dag gemiddeld 30.000 bestelbusjes de stad in, stelt Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. En dat aantal zal de komende jaren alleen maar groeien, waarschuwt hij.

Internetwinkelen
Dit is vooral te danken aan de Amsterdammers zelf, die aan de lopende band pakketjes bestellen. Dit jaar geven we in Nederland 22 procent meer uit aan internetwinkelen dan vorig jaar.

Grootmacht PostNL bezorgt al 16 procent meer pakketten dan vorig jaar, in heel Nederland 550.000 per dag. We ergeren ons aan de bestelbusjes, dat wel, maar willen het pakketje ook de volgende dag al in huis hebben.

Door de groeiende economie neemt ook de bevoor­rading van winkels, cafés en restaurants toe. Daarnaast werken meer en meer zzp'ers in de bouw, die allemaal in hun eigen busje naar de bouwplaats rijden.

Handhavingsoffensief
"Dit leidt tot grote problemen in de stad, zoals verkeersopstoppingen door dubbel parkeren," zegt Ploos van Amstel. "En dat leidt dan weer tot gevaarlijke situaties."

Stadsdeel Centrum herkent de problemen en begint in september een handhavingsoffensief. Handhavers en agenten gaan extra controleren en delen sneller boetes uit. "We zullen niet snel meer een oogje toeknijpen door de chauffeur te manen binnen vijf minuten weg te zijn," aldus woordvoerder Krista Verweij.

Op verkeerd parkeren staat een boete van minimaal 90 euro. Als de auto is weggesleept, is dat 373 euro. Het offensief vangt aan in de hotspots: de Negen Straatjes, Elandsgracht en Spuistraat.

Afgiftepunten
De transportsector zet in grote steden al fietsen en boten in voor bezorging. Ook experimenteert ze met elektrisch vervoer in kleinere wagens, maar ook met centrale afgiftepunten, zoals in De Pijp, zodat de busjes niet meer naar elk adres hoeven.

Ploos van Amstel denkt echter dat er niet tegenop valt te boksen. "Laat de sector vooral werken aan kleinere busjes, dat maakt de gewenning een stuk makkelijker."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden