Gemeente snijdt zichzelf in vingers met taxiproject

Amsterdam leidt langdurig werklozen op tot taxichauffeur terwijl het zelf constateert dat er al te veel taxi's zijn. Voorlopig kunnen 25 mensen gebruikmaken van de proef.

De proef is een samenwerking tussen het Werkgevers Servicepunt Groot-Amsterdam (WSP) en taxicentrale TCA.Beeld anp

De proef is een samenwerking tussen het Werkgevers Servicepunt Groot-Amsterdam (WSP) en taxicentrale TCA. Het is de bedoeling dat de chauffeurs die de benodigde papieren hebben behaald een contract krijgen voor ten minste zes maanden bij taxibedrijven die bij TCA zijn aangesloten.

Opvallend
Het project is opvallend omdat vriend en vijand het erover eens is dat Amsterdam kampt met enorme hoeveelheden taxichauffeurs. In een evaluatie van het taxibeleid vorige week schrijft de gemeente zelf dat het aantal chauffeurs met een taxivergunning is toegenomen van ongeveer 2600 in 2013 naar 4200 in 2016.

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer) schrijft dat de precieze redenen van de groei onduidelijk zijn, maar dat 'als deze groei doorzet', het risico op 'onrust op de taximarkt' ontstaat en 'de overlast bij standplaatsen en in de rest van de stad toeneemt'.

Bezettingsgraad
Ook schrijft Litjens dat er nu al veel overlast is voor bewoners door rondrijdende taxi's in de stad. Daarnaast wordt geconstateerd dat er 'aanwijzingen' zijn dat de bezettingsgraad laag is. Oftewel: lege taxi's die rondjes rijden.

De huidige chauffeurs klagen bovendien dat het door de propvolle taximarkt steeds lastiger wordt voldoende inkomsten te halen uit hun werk.

Een punt waar ook SP-raadsleden dinsdag nog aandacht voor vroegen in deze krant. Raadsleden voor de SP Remine Alberts en Tiers Bakker vragen in een opiniestuk om de invoer van een maximaal aantal chauffeursvergunningen. 'Er zijn namelijk gewoon te veel taxi's in Amsterdam voor het aantal ritten dat beschikbaar is,' schrijven zij.

Proefperiode
Ondanks deze bezwaren betaalt de gemeente de opleiding bij TCA die van de bijstandsgerechtigden taxichauffeurs maakt. Het is voor taxibedrijven gunstig om deze pas opgeleide chauffeurs aan te nemen omdat hun uitkering de eerste twee maanden wordt doorbetaald. Dit wordt als proefperiode gezien. Effectief betalen de bedrijven dus maar voor vier van de zes maanden werk salaris.

De proef gaat in eerste instantie om 25 bijstandsgerechtigden, waarvan de eerste vijf al in opleiding zijn. 'Na de pilot volgt een evaluatie en wordt gekeken of er behoefte is aan meer chauffeurs,' zo schrijft de gemeente in een verklaring over de geplande proef.

De overeenkomst tussen TCA en het WSP is tot stand gekomen omdat taxibedrijven zouden hebben aangegeven dat ze loonchauffeurs konden gebruiken. De bedrijven hebben certificaten bij TCA waarmee de nieuwe chauffeurs aan de slag kunnen. Het overgrote deel van Amsterdamse taxichauffeurs, waarvan de meesten als zelfstandige werken, deelt echter het sentiment dat er te veel taxi's in de stad zijn.

Om dit standpunt extra kracht bij te zetten sloten bijna duizend taxichauffeurs zich in de afgelopen maanden aan bij het Amsterdam Collectief Kwaliteitstaxi's, een beweging die de belangen van taxichauffeurs behartigt. Hun belangrijkste standpunt: het invoeren van een chauffeursstop in de stad. Volgens het collectief telt de stad 5200 taxi's terwijl er slechts 700 standplaatsen zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden