Update

Gemeente pakt gevaarlijke kruispunten aan

In anderhalf uur tellen we acht net-nietbotsingen. Het scheelt telkens bijna niets. Foto Klaas Fopma

AMSTERDAM - Half negen, stoplicht op rood op de hoek Beethovenstraat-Stadionweg. Een jonge vrouw met gevuld kinderzitje op haar fiets trekt zich daar niks van aan en rijdt tegen het verkeer in, links en rechts voorbijrazende auto's, scooters en fietsers ontwijkend. Ze overleeft.

Een paar kilometer verderop, hoek Olympiaplein-Parnassusweg, negeert een jochie op een omafiets ook rood, rijdt over het zebrapad, slaat linksaf en wordt bijna aangereden door een afslaande automobilist.

Dagelijks ontsnappen in Amsterdam tientallen mensen op het nippertje aan een ernstig verkeersongeluk. Het ligt vaak aan de inrichting van de kruispunten, maar het zou ook schelen als iedereen zich - in elk geval bij het oversteken - aan de verkeersregels hield. In anderhalf uur tijd telden we op vijf kruispunten in Amsterdam acht net-niet-botsingen.

Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen, pakt de gemeente versneld een aantal andere onveilige plekken aan: tien blackspots (kruispunten met minstens zes verkeersslachtoffers in drie jaar) waar met tijdelijke maatregelen verbeteringen mogelijk zijn. Ook worden zestien kruispunten op de schop genomen waar veel scholieren verkeersongevallen hebben gehad (schoolspots).

Van de 67 blackspots in de stad moeten er 32 voor het einde van dit jaar zijn aangepakt. Bij vijf levensgevaarlijke kruispunten zitten maatregelen er voorlopig niet in. De verkeerssituatie daar is zo complex, dat alleen volledige renovatie de veiligheid kan verbeteren. En daar is volgens verkeerswethouder Gerson voorlopig geen geld voor. Mogelijk kan na de raadsverkiezingen van maart volgend jaar een nieuwe college wel geld vrijmaken voor een renovatie, schrijft Gerson aan de raad.

Drie van de vijf kruispunten liggen in Oud-Zuid, de andere twee in het centrum. Het kruispunt bij de Elandsgracht werd amper twee jaar geleden al voor een half miljoen euro opgeknapt, maar de situatie is nog altijd niet goed.

De laatste jaren stagneert de daling van het aantal ernstige verkeersslachtoffers en is Amsterdam terug op het niveau van 1998. De meeste slachtoffers zijn 16 of 17 jaar, op afstand gevolgd door jonge volwassenen (18-24 jaar). Een steeds groter deel van de ernstige ongelukken doet zich buiten de blackspots voor. Bij de overgebleven blackspots is het steeds moeilijker nog effectieve verbeteringen te vinden.

De vijf gevaarlijkste kruispunten van Amsterdam
1 Beethovenstraat - Stadionweg
2 Olympiaplein - Parnassusweg
3 Apollolaan - Stadionweg
4 Marnixstraat - Elandsgracht
5 Westeinde - Weteringschans


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden