Gemeente pakt discriminatie in horeca aan met mystery guest

Er moet harder worden optreden tegen discriminatie in de horeca. De gemeente start dit najaar daarom met een mystery guest die langsgaat bij verschillende horecagelegenheden om misstanden op te sporen. Een idee van de SP.

Beeld anp

'Exacte cijfers hebben we niet, maar we ontvangen vaak meldingen van mensen die gediscrimineerd worden door uitsmijters van clubs en kroegen', vertelt SP-raadslid Peter Kwint. Hij pleitte daarom vorig jaar voor het inzetten van een mystery guest, die discriminerend horecapersoneel moet ontmaskeren. De burgemeester stemde gisteren in met het plan.

De mystery guest werkt als volgt: als hij of zij zich gediscrimineerd voelt door het personeel van een horecagelegenheid, wordt er direct aan de bel getrokken. Zo kan er meteen worden ingegrepen, en misschien wordt de tent dan wel gesloten. Als een horecagelegenheid drie keer de fout in gaat, raakt de eigenaar mogelijk zelfs zijn vergunning kwijt.

Ook gaat de gemeente proberen meer ruchtbaarheid te geven aan de regels rond het deurbeleid in de horeca, en moet het melden van discriminatie makkelijker worden. Op deze manier wil het stadsbestuur misstanden in de horeca zoveel mogelijk uitbannen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden