Gemeente onderzoekt aanpak met reclame gevuld huis-aan-huisblad

Amsterdam onderzoekt de mogelijkheden om huis-aan-huisblad City aan te pakken. Het blad is volgens de gemeente teveel een reclamefolder.

null Beeld City
Beeld City

Het wekelijkse gratis blad werd twee maanden gelanceerd als het antwoord op het Amsterdamse folderbeleid. Sinds begin dit jaar mogen er niet meer zomaar reclamefolders worden gespreid, tenzij goedkeuring is gegeven met een ja-ja-sticker.

De gemeente zegt veel klachten te krijgen van bewoners over City, omdat het huis-aan-huisblad vol reclame staat. Volgens de gemeente is 88 procent van het blad hiermee gevuld.

Definitie
Op dit moment kan de gemeente de verspreiding van City alleen niet tegenhouden. Een huis-aan-huisblad moet volgens de voorwaarden meer dan 10 procent journalistieke inhoud bevatten, en daar voldoet het blad aan. Dat betekent dat het ook bij huizen zonder brievenbussticker bezorgd mag worden.

Daarom wordt nu gekeken of de definitie van een huis-aan-huisblad aan te passen is, zodat dit soort als huis-aan-huisblad vermomde reclamefolders kunnen worden aangepakt. Ook overweegt de gemeente huis-aan-huisbladen in het geheel onder dezelfde regels als reclamedrukwerk te laten vallen.

Lees ook: 'Huis-aan-huisblad City is gewoon een reclamefolder'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden