Gemeente kan stijging afvalklachten met moeite bijbenen

Rommel op straat, de Amsterdammer pikt het niet meer. Ruim 90.000 meldingen zijn dit jaar al gedaan. Melden wordt steeds makkelijker, maar de gemeente heeft grote moeite de verwachtingen waar te maken.

Ruben Koops
Nieuwezijds Voorburgwal Beeld Charlotte Odijk
Nieuwezijds VoorburgwalBeeld Charlotte Odijk

Het aantal mora's, meldingen openbare ruimte Amsterdam, is explosief gegroeid. In 2014 werden er rond de 90.000 meldingen geteld, en dat steeg snel door naar 150.000 in 2016. Dit jaar komt de 200.000 in zicht: ruim 500 per dag. Dit gaat ook om geluidsoverlast, hondenpoep of fietswrakken.

De belangrijkste oorzaak voor de toename is het gemak waarmee geklaagd kan worden, maar ook de drukte en de groei van het aantal online bestellingen zorgen voor extra rommel op straat.

Steeds meer meldingen (vaak klachten, soms tips) worden digitaal gedaan. In de eerste zes maanden van 2017 kwamen er meer mora's binnen via de app Verbeterdebuurt, sociale media en Amsterdam.nl, dan via het gemeentelijke telefoonnummer 14020. Het aantal meldingen via sociale media verdrievoudigde bijna, vergeleken met vorig jaar.

De meeste categorieën, zoals afval op straat of een scheur in het fietspad, moeten binnen drie werkdagen worden opgelost, belooft de gemeente.

Maar zo snel als het melden wordt vergemakkelijkt, zo langzaam verloopt de verandering binnen de reinigingsdiensten om aan al die meldingen te kunnen voldoen.

Stapeltjes prints
Want het schoonmaken op basis van meldingen vergt een heel andere aanpak. In de stadsdelen Centrum en Zuid krijgen reinigingsmedewerkers aan het begin van de dienst nu nog stapeltjes uitgeprinte meldingen mee, die één voor één worden afgewerkt. Wie om 15.00 uur iets meldt, is vaak pas de volgende dag aan de beurt.

Dat pikken assertieve binnenstadbewoners niet meer. In stadsdeel Centrum dreigen bewoners zelfs vlaggetjes van D66, de grootste partij van de stad, boven op hopen straatvuil te plaatsen, omdat er volgens hen te langzaam wordt gereageerd.

Ondertussen probeert de gemeente uit alle macht de verwachtingen waar te maken.

In Nieuw-West draait de reiniging inmiddels zoals dat in de rest van de stad moet gebeuren: 97 procent van de meldingen wordt hier binnen de maximale tijd van 72 uur afgehandeld.

Door reorganisaties is er ruimte ontstaan om de wijkverzorger te laten terugkeren, een vaste reinigingsmedewerker met een eigen buurt onder zijn hoede.

Constance Steenkamp-Faaij, afdelingshoofd van de reinigingsdienst in Nieuw-West: "Als je de persoon kent die jouw straat schoonmaakt, is de drempel veel hoger om er een zooitje van te maken. Zo proberen we niet alleen schoon te maken, maar ook het gedrag van mensen te veranderen."

De VVD zegt geschrokken te zijn, en dient vragen in bij het gemeentebestuur.

Lees verder: Nieuw-West op zoek naar nieuwe vuilnisoplossingen

200.000
In 2014 kreeg de gemeente 90.000 meldingen. Dit jaar komt de 200.000 in zicht.

58%
In de eerste helft van 2017 werd 58% van de mora’s digitaal gedaan, via mail, Whatsapp of sociale media, de rest ging telefonisch.

72
Klachten moeten binnen 72 uur worden afgehandeld. Nieuw-West redt dat, andere stadsdelen worstelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden