Gemeente doet voorstel voor behoud Museumtramlijn

De gemeente blijkt nu toch bereid op het Havenstraatterrein een nieuwe loods te realiseren voor de historische trams van de Museumlijn. Al is het de vraag of de betrokken tramorganisaties ermee instemmen.

Beeld Electrische Museumtramlijn Amsterdam

"We zijn blij dat we weer op de kaart staan, maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan het voorstel," zegt Balt Korthals Altes, voorzitter van stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam (ETA).

Al een jaar liggen de tramorganisaties EMA, Rotterdamsche Electrische Tramweg Maatschappij en de Amsterdamse Museumtrams in de clinch met de gemeente over de toekomst van de historische trams. Vorig jaar maart werd bekend dat de huidige loods in de Havenstraat moet wijken voor een nieuwe woonwijk.

Eerder ging een streep door een vergelijkbaar plan een loods te bouwen onder een appartementencomplex in de nieuwe wijk. Maar daar komt de gemeente nu toch op terug.

'Impasse doorbreken'
Wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling Marieke van Doorninck en stadsdeelvoorzitter in Zuid Sebastiaan Capel schrijven met hun voorstel 'de impasse' te willen doorbreken, omdat zij 'ook de waarde zien van een terugkeer van de tramorganisaties op het Havenstraatterrein'. Hiervoor moet het door de tramorganisaties ingediende meerjarenplan voor de tramloods nog wel worden goedgekeurd.

De nieuwe loods uit het voorstel van de gemeente heeft een maximale oppervlakte van 500 vierkante meter en wordt aangesloten op het reguliere tramnetwerk van Amsterdam. Zo kunnen de historische trams ook nog door de stad rijden.

Dat laatste is een belangrijke wens van de tramorganisaties die in totaal tachtig historische trams beheren.

Niet voldoende
De voorgestelde oppervlakte is volgens Korthals Altes echter niet voldoende. Op 1 maart diende de tramorganisaties al een voorstel in bij de gemeente waarin gepleit werd voor een minimaal oppervlak van 750 vierkante meter. De gemeente geeft aan dit nog niet te hebben kunnen onderzoeken.

"Dat was waarschijnlijk een minimum inzet van de gemeente en daarover gaan we nog in gesprek," zegt Korthals Altes. "Vast staat dat 500 vierkante meter te weinig is om op commerciële wijze verder te gaan. Dan blijft onze toekomst onzeker."

Door de tramorganisatie werd vorig jaar een petitie opgesteld voor het behoud van de historische trams in Amsterdam. Die werd bijna 16.000 keer ondertekend. In reactie op kamervragen zei Minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) het eventuele verlies van de historische trams 'uiterst spijtig' te vinden. Een oplossing was echter aan de gemeente Amsterdam, zei ze.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden