Geldtransporteur Brink's schrapt ruim helft personeelsbestand

Geldtransporteur Brink's Nederland sluit volgend jaar drie van de zeven vestigingen. Daarbij worden organisatiebreed ruim 600 van de 1080 arbeidsplaatsen geschrapt. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt.

Het logo van Brinks op de gevel van een gebouw. Beeld anp
Het logo van Brinks op de gevel van een gebouw.Beeld anp

Een woordvoerder van Brink's sloot gedwongen ontslagen niet uit. 'Er gaan arbeidsplaatsen verloren, maar hoe een en ander wordt ingevuld is nog niet bekend. We treden nu in overleg met de bonden en de ondernemingsraad', zo wist hij. De vestigingen die worden gesloten zijn die in Rotterdam, Zwolle en Arnhem. Het bedrijf heeft verder vestigingen in Amsterdam, Drachten, Houten en Best. Die gaan in afgeslankte vorm verder.

De 'ingrijpende transformatie' is nodig om de dienstverlening aan te passen aan gewijzigde marktomstandigheden. Brink's raakte zijn grootste klant Rabobank kwijt door de oprichting van Geld Service Nederland (GSN), een samenwerking van ING, ABN Amro en Rabobank bij het tellen en sorteren van bankbiljetten en inkopen van geldtransport.

Auto's van Brink's bij het vliegveld van Brussel. Beeld EPA
Auto's van Brink's bij het vliegveld van Brussel.Beeld EPA

'Rabobank zet Brink's in de kou'

Het vertrek van Rabobank pakt hard uit voor Brink's, aldus de vakbond CNV vanavond. 'De Rabobank gaat in zee met een andere partij en zet de Brink's-werknemers na een jarenlange samenwerking in de kou', zei Peter de Ridder van CNV Vakmensen.

De maatschappelijke verantwoordelijkheid van de bank is volgens hem ver te zoeken. Hij wil op korte termijn overleg met Brink's en de Rabobank met als doel dat zoveel mogelijk banen behouden blijven. 'De mensen werken in een specifieke markt en hebben veel kennis van zaken. Het is zonde als dat allemaal verloren gaat.'

De aankondiging komt volgens het CNV op een slecht moment. Juist nu zijn er overal in het land ledenvergaderingen over het eindbod van Brink's voor een nieuwe cao.

FNV Transport & Logistiek

Vakbondsbestuurder Meindert Gorter van FNV Transport & Logistiek is niet te spreken over de aangekondigde reorganisatie. Ook hij spreekt de Rabobank aan op zijn verantwoordelijkheid. 'Ook de Rabobank kan rekenen op een bericht van ons. Ik sluit geen enkele vorm van beweging uit om te bewerkstelligen dat de werknemers het werk kunnen vervolgen', zegt hij.

Volgens Gorter hing het vertrek van Rabobank al sinds de oprichting van Geld Service Nederland (GSN) in 2011 in de lucht. Dat is een samenwerking tussen de drie grootbanken in Nederland, waarmee zij de regie over chartale geldverwerking en -transport overnemen van de bestaande marktpartijen.

'Het is ongelofelijk hoe de Rabobank in de tang zit bij ING en ABN Amro. De Rabobank neemt niet één huisleverancier mee naar GSN en met deze stap neemt de bank in één keer afscheid van alle expertise die deze leveranciers hebben opgebouwd. Het lijkt wel of de Rabobank heeft zitten slapen op de cruciale momenten toen het ging over beheer van cash geld, automaten et cetera.' Maandag houden de bonden een bijeenkomst in Rotterdam.

Zorgvuldig besluit

De Rabobank en GSN hebben in een reactie laten weten 'zorgvuldig' gekozen te hebben voor andere geldtransporteurs dan Brink's. Door de opkomst van pinbetalingen loopt het gebruik van cash geld de laatste jaren terug. In 2011 besloten de drie grootbanken in Nederland dienstverlener GSN op te richten om hun geldverwerking zo efficiënt mogelijk te kunnen organiseren. Vervolgens is er een gezamenlijke tender uitgeschreven voor het geldtransport.

Ook Brink's reageerde hierop. Maar de opdracht werd uiteindelijk gegund aan concurrenten G4S en Wincor Nixdorf. 'Brink's bleek niet de beste', stelt Geert Eikelboom, algemeen directeur van GSN. Hij benadrukt dat in het selectieproces niet alleen is gekeken naar de laagste prijs. Ook kwaliteitskenmerken waren volgens hem belangrijk.

Eikelboom wijst erop dat de keuze niet direct betekent dat er werk uit Nederland weggaat. Terwijl bij Brink's werk verdwijnt, komt bij branchegenoten er juist werk bij, aldus de GSN-directeur.

The Brink's Company

Brink's Nederland is onderdeel van het Amerikaanse The Brink's Company. Dat concern is naar eigen zeggen wereldwijd marktleider op het gebied van beveiligd transport en beheer van contante geldstromen.

De activiteiten in Nederland genereerden in 2013 een omzet van circa 120 miljoen dollar (bijna 94 miljoen euro), zo bleek vrijdag uit documenten van The Brink's Company. De zaken die overblijven zullen zo'n 40 miljoen dollar aan opbrengsten behalen, zo schat de onderneming. The Brink's Company neemt vanwege de reorganisatie een last van 16 tot 22 miljoen dollar in het derde kwartaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden