Gelderlandplein is een luxueus winkelwalhalla geworden (****)

Jan Modaal zal zich misschien wat ongemakkelijk voelen in het gerenoveerde Gelderlandplein, maar het is een pareltje voor de dames en heren op stand.

Het nieuwe Gelderlandplein gaat voor statuur, weldaad en ouderwetse chic. Beeld Roy del Vecchio
Het nieuwe Gelderlandplein gaat voor statuur, weldaad en ouderwetse chic.Beeld Roy del Vecchio

Het zal bepaalde Amsterdammers duizelen bij het besef, maar je kunt in principe gewoon voor je plezíer naar Buitenveldert. Toegegeven: het wemelt er niet van de onweerstaanbare attracties, tenzij u jarenzeventighofjes en rechtlijnige parkjes als zodanig bestempelt.

Maar dat het een stadsdeel is dat in niets lijkt op alle andere staat buiten kijf: het gevoel in Buitenveldert totaal ergens anders te zijn dan in Amsterdam, kan voor sommigen een attractie op zichzelf betekenen.

Daarbij: je kunt er wandelen in het Amstelpark, voor sommigen het prettigste park van Amsterdam, en je kunt er uitstekend Koreaans en Japans eten in nogal achenebbisj ogende restaurants: een gelukzalige ervaring op zich.

Nagelnieuwe Louis Vuitton-clutch
Bovendien is er het Gelderlandplein: een groot, overdekt winkelcentrum waar je tot voor kort heel goed een kneuterige middag kon doorbrengen.

Tot voor kort inderdaad. Want wat eens een licht gedateerd, maar prima uitgerust winkelconglomeraat was voor de dagelijkse boodschappen, is na een verbouwing getransformeerd in een luxueus winkelwalhalla dat grotendeels lijkt te mikken op een publiek dat goedgevulde kalfslederen portefeuilles bij zich heeft in de nagelnieuwe Louis Vuitton-clutch. Kortom: een attractie.

Het nieuwe Gelderlandplein gaat voor statuur, voor weldaad, voor ouderwetse chic. Je kunt erover twisten of het daarmee niet inboet aan toegankelijkheid, maar het is ontegenzeggelijk mooi gedaan.

Gewone winkels lijken verdwenen
Alleen al de entree straalt welvaart uit: de groots opgezette glazen draaideur is overkapt door een enorm dak in aarde- en parelmoertinten, vol rechthoekige ­gaten die de zon elegant filteren.

Een van een enorme glazen pui voorzien filiaal van Marqt doet de rest: hier wil een nieuwsgierig mens even naar binnen. De sfeer is er vergelijkbaar met de nieuwe ­winkelpassages van Amsterdam Centraal. Glimmende faux-marmeren gangen met - weer - veel glas bieden onderdak aan Rituals, Nespresso en Coffee Company, aangevuld met glanzende modeboetieks voor welgestelden die niet vies zijn van een vlinderdasje of een mantelpakje meer of minder.

Juweliers, parfumerieën, ­sushirestaurants: het is duidelijk op welk publiek de economische pijlen zijn gericht. Ze zaten er al, maar de 'gewone' winkels eromheen lijken verdwenen. Dat is wel opmerkelijk.

Meute dames op stand
Dit soort winkelpassages hebben elders nogal eens te lijden onder ­deprimerende leegstand of naderende faillissementen, maar op het Gelderlandplein lijkt economische malaise helemaal niet te ­bestaan. Alles twinkelt, schittert en fonkelt alsof de biljetten van honderd euro in Buitenveldert aan de bomen groeien: iets dat overigens een prima reden zou zijn wél voorgoed naar Buitenveldert te verkassen.

Ongetwijfeld heeft de nieuwe uitstraling van het winkelcentrum te maken met de aanpalende Zuidas en de daar gevestigde goedverdienende bankemployees, die natuurlijk de ideale klanten ­vormen. Maar als Jan Modaal in een vaalblauw windjack kun je je ook een beetje ongemakkelijk voelen in zo'n luxueuze omgeving; alsof je elk moment kunt worden weggejaagd door een meute dames op stand, gekleed in vintage Chanelpakjes en met parelkettingen om de hals.

En toch, of je nou de middelen hebt om er ­achteloos met je platinumcard te zwaaien of niet: een geslaagde attractie is het nieuwe ­Gelderlandplein zeker geworden. Of, om in stijl te blijven: een ­pareltje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden