Plus

Gekozen dijkversterking bij Durgerdam valt niet in goede aarde

Met drie golfbrekers in het IJmeer moet Durgerdam worden beschermd tegen het wassende water. Een aanslag op het historische dorpsgezicht, vinden de dorpelingen.

De dijk bij Durgerdam is op sommige plekken nog met hout en koeienhuiden versterkt Beeld Jean-Pierre Jans

De achthonderd jaar oude dijk tussen Amsterdam en Hoorn telt ruim 33 kilometer, maar het stuk bij Durgerdam is verreweg het lastigste
om aan te pakken, vertelt Ine Waterreus van De Alliantie over de noodzakelijke dijkversterking.

"Alles balt zich daar samen. Durgerdam is beschermd dorpsgezicht, de polder IJdoorn heeft bijzondere natuurwaarden en het Vuurtoren­eiland is Unesco Werelderfgoed. Met al die belangen hebben wij rekening te houden. Het is de puzzel van het jaar."

Na jaren van onderzoek en overleg legde De Alliantie, een consortium met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Boskalis en VolkerWessels, vorige week de gekozen variant op tafel die het dorp in de komende eeuw moet beschermen tegen het wassende water: een drietal langgerekte golfbrekers in het IJmeer en bij de polder IJdoorn een verbreding van de bestaande dijk aan de waterkant.

Het is in de ogen van Waterreus een oplossing die recht doet aan alle verschillende belangen in het gebied. Voorop staat dat er iets moet gebeuren aan de dijk die op sommige plekken zelfs nog met hout en koeienhuiden is versterkt, benadrukt ze.

"Het oostelijke deel van de dijk bij Durgerdam is in in 2006 afgekeurd. In 2011 is daar het westelijke deel bij gekomen. We hebben te maken met nieuwe landelijke normen voor alle primaire waterkeringen. Met dat gegeven hebben we samen met alle betrokken partijen naar de beste oplossing gezocht."

Last van trillingen
Wat de bewoners van Durgerdam betreft, is dat laatste niet gelukt. Zij reageerden vorige week verontwaardigd op de bekendmaking van de gekozen variant, die zij omschreven als een plan dat onherstelbare schade toebrengt aan het historisch dorpsgezicht. De dorpsraad was ook zwaar teleurgesteld over het feit dat de wensen van de bewoners niet of nauwelijks waren terug te vinden in het eindresultaat: "We hebben het gevoel dat we in het ootje zijn genomen."

33

De dijk van Amsterdam naar Hoorn is straks ‘een bouwplaats van 33 kilometer lang

Waterreus zegt begrip te hebben voor de boze reacties. "De mensen hebben zes maanden heel veel tijd en energie gestoken in het participatietraject. Zo hebben we verdiepingsateliers georganiseerd, waar allerlei varianten zijn besproken. Alle verschillende argumenten voor en tegen de varianten hebben we ondergebracht in een matrix. Vervolgens hebben wij de afweging gemaakt. Maar met al die verschillende belangen geldt: welke variant je ook kiest, het is nooit goed."

Het grote voordeel van de gekozen variant is volgens Waterreus dat de dijk in het dorp niet op de schop hoeft, afgezien van wat achterstallig onderhoud. De komst van de golfbrekers betekent wel dat de bewoners hun vrije zicht op het open water verliezen, een zwaarwegend punt voor de dorpelingen.

"Maar de watersporters op het IJmeer zijn er weer blij mee. Die waren weer fel tegen de variant van een dijk buitenom die het open water in een kanaal zou veranderen."

De plannen voor de dijken bij Durgerdam Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden