Plus Analyse

Geert Wilders creëert zijn eigen waarheid met nepnieuws

Met een bewerkte foto uit 2009 beheerste Geert Wilders een dag lang het nieuws. Waar andere partijen bakken geld inzetten voor hun campagne, heeft de armlastige PVV genoeg aan een Twitteraccount.

De gefotoshopte afbeelding van Pechtold in een demonstratie Beeld Twitter

Traditionele media worstelen met de vraag hoe verslag te doen van verkiezingen in tijden van nepnieuws.

Geert Wilders en Alexander Pechtold zijn al jaren elkaars favoriete vijand, dus dat die twee elkaar in verkiezingstijd in de haren vliegen, mag geen verrassing zijn.

Wel nieuw zijn de middelen die worden ingezet. Wilders twitterde maandag een bewerkte foto uit 2009 waarop Pechtold meeloopt in een demonstratie van radicale moslims. 'Pechtold demonstreert met Hamas-terroristen. Is dit de volgende stap?' schreef Wilders erbij.

Verkeerde ideeën
Pechtold reageerde als door een wesp gestoken. De D66-leider schreef dat hij heus 'niet van suiker' is, maar dit kon hij niet accepteren. Zo'n foto kon mensen op verkeerde ideeën brengen, vond Pechtold. "Wilders hitst z'n aanhang op."

Een relletje was geboren. Wilders noemde Pechtold een 'dramaqueen', Pechtold stond gretig alle nieuwsrubrieken te woord en rond half twaalf 's avond maakte Wilders op Twitter tevreden de balans op: '1 tweetje, 180 tekens en een oude nepfoto uit 2009. EenVandaag, RTL Nieuws. NOS Journaal, Nieuwsuur, RTL Late Night, Jinek. #ilovetwitter.' Daarbij plaatste hij een cartoon van Donald Trump die de media buitenspel zet.

De overeenkomsten tussen de campagnestrategie van Wilders en Trump zijn inderdaad treffend.

Beiden schilderen de 'mainstream media' af als bevooroordeeld en leugenachtig (vandaag meldde Trump dat in Europa 78 aanslagen bewust weinig of geen aandacht hebben gekregen in de media, zoals de aanslag met de vrachtwagen in Nice).

Schaamteloos
Beiden communiceren het liefst via Twitter en maken schaamteloos gebruik van nepnieuws, een verschijnsel waar traditionele media mee worstelen.

Negeren kan niet, zeker niet als de reacties op het nepnieuws een nieuwsgebeurtenis op zich vormen, zoals gisteren gebeurde. Maar door verslag te doen van elke valselijk geconstrueerde werkelijkheid, al dan niet om haar te weerleggen, geven media nepnieuws ook een podium.

De PVV, die nauwelijks geld heeft voor een campagne, moet het hebben van deze gratis publiciteit.

Tot op zekere hoogte doet het er voor Wilders niet toe of iets klopt, het 'post-truth-tijdperk' creëert zijn eigen waarheid die door een deel van zijn achterban serieus wordt genomen. Daarin is Pechtold een 'moslimknuffelaar', zijn alle journalisten 'PVV-bashers' en is Wilders de enige die zegt wat de politiek correcte elite verzwijgt.

Droste-effect in optima forma
Vorige week twitterde Wilders een foto van een tram waarop zijn foto en 'Stop islam' stond. De tram reed niet echt door Rotterdam, de PVV zou de reclame-uiting slechts hebben aangeboden aan het Rotterdamse vervoersbedrijf RET.

De gefotoshopte afbeelding werd overgenomen door diverse media. Zoals verwacht wees de RET het verzoek af, wat een tweede nieuwsgebeurtenis creëerde: 'Geen PVV-tram in Rotterdam.'

Dinsdagochtend plaatste Wilders opnieuw een bewerkte foto van Pechtold op Twitter, dit keer als vrouw. Binnen een uur stond het op de website van De Telegraaf, wat Wilders op zijn beurt dan weer twitterde. Het Droste-effect in optima forma.

De gefotoshopte afbeelding van Pechtold als 'dramaqueen' Beeld Twitter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden