Plus PS

Geen zin in surprises? Maak een spelletje van pakjesavond

Kleintjes worden groot, zelfs hun schoen zetten ze niet meer. En alleen al bij de gedachte aan surprises en gedichten beginnen ze te kreunen. Zes spelletjestips voor een alternatieve sinterklaasavond.

Beeld Studio Bliq

Speursint
Bij dit sinterklaasspel zoek je naar verstopte cadeautjes. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat er in het holst van de nacht nog steeds niets is gevonden, dus hints achterlaten is wel zo handig. Die hints kun je als een speurtocht uitzetten. Er kunnen persoonlijke vragen ('Hoe oud is oma?') door het huis worden verspreid en als je die juist beantwoordt, krijg je een hint voor de volgende plek waar een vraag is verstopt.

Maar de speurtocht kun je ook uitzetten met foto's, door afbeeldingen op te hangen die een detail laten zien van de volgende plek waar een foto ligt. Herken maar eens de stoffige vaas die ergens boven op een kast staat.

Supersnelle Sint
Datum prikken en lootjes trekken wordt normaal gesproken in november gedaan; daarna is het tijd om te zoeken naar het perfecte cadeautje. Voor wie geen zin heeft in maandenlange voorbereidingen is er het supersnelle sintspel. Daarbij spreek je om twaalf uur 's middags af met de andere spelers. Iedereen maakt ter plekke een verlanglijstje.

Het kiezen van originele cadeaus (denk aan glittersokken, een slacentrifuge of een mondharmonica) zorgt ervoor dat je straks niet met z'n allen in de rij staat bij Scheltema. Na het lootjes trekken sjeest iedereen onmiddellijk naar de stad om inkopen te doen. Let op dat je niet wordt betrapt bij het kopen van de cadeaus.

Vervolgens zoekt ­iedereen een rustig plekje om een gedicht te schrijven. Om vijf uur spreek je weer af, om de cadeaus op een hoop te gooien en ze om de beurt uit te pakken.

Sinterpubquiz
De naam zegt het al: een pubquiz speel je in een café; vaak met vragen die van internet zijn geplukt. Voor deze sint-editie mag het thuis en wordt de quiz zelf gemaakt. Vooraf worden teams van twee of drie personen gevormd en wordt een quizleider gekozen. Iedereen bedenkt één vraag voor elk van de volgende vier categorieën: sport, muziek, actualiteit en ken je vrienden. De vragen worden van tevoren door de quizleider verzameld.

Op de quiz­avond stelt de leider de vragen in rondes: elke categorie staat voor een ronde. De antwoorden schrijft elk groepje op een blaadje. De persoon die de vraag heeft ­bedacht mag geen antwoord geven op de betreffende vraag.

Na ­elke ronde verzamelt de quizleider de antwoorden, waarna hij of zij telt welk groepje die ronde heeft ­gewonnen. Alle spelers in het winnende groepje mogen een cadeau kiezen en uitpakken. Dat groepje mag wel verder deelnemen aan de quiz, maar geen cadeaus meer pakken. Op die manier lopen de wijsneuzen van de groep niet weg met alle cadeaus.

Het goede oude dobbelspel
Dit dobbelspel is al behoorlijk populair als alternatieve sinterklaasviering. Er wordt om de beurt met een dobbelsteen gegooid. Elk getal staat voor een andere opdracht -handig om bijvoorbeeld op een bord te schrijven:

Beeld ANP

1. Helaas, sta je cadeau af aan een willekeurige mede­speler.
2. Iedereen geeft één cadeau door naar rechts.
3. Iedereen geeft één cadeau door naar links.
4. Ruil een cadeau met een willekeurige medespeler.
5. Ha, je mag iemands cadeau inpikken.
6. Je mag een cadeau van de stapel pakken en uitpakken.

Ga net zo lang door tot alle cadeaus op zijn. En zet een wekker: bijvoorbeeld een tijdslimiet van anderhalf uur. Als de wekker gaat, zit iedereen vast aan de cadeaus die hij of zij op dat moment in bezit heeft. Paniekerige ruilstress en lachbuien gegarandeerd.

Sint erger je niet
Wie van spanningen tijdens de feestdagen houdt, kan zich wagen aan Sint erger je niet. Een speciale sintversie van het bekende spel, met de spelers als pionnen.

Allereerst moet er een groot zeil of kleed op de grond worden gelegd. Daarop kun je een parcours van gekleurde vakjes maken; spiek vooral op het speelbord van Mens erger je niet, dat je vast ergens hebt rondslingeren. De dobbelsteen bepaalt hoeveel stappen je vooruit mag en dus op welke kleur je komt te staan. Elke kleur staat voor een andere opdracht:

Groen: een medespeler begint met het zingen van een liedje en jij moet de zin afmaken.
Rood: een medespeler stelt je een vraag over familie of vrienden.
Geel: je mag iets uitbeelden, de andere spelers moet raden wat het is.
Blauw: je moet een korte mop of geestige anekdote vertellen; als een medespeler erom kan lachen, is de opdracht geslaagd.

Als je de opdracht hebt behaald, mag je een cadeautje pakken. Het spel gaat door tot dat alle cadeaus op zijn.

Het goededoelenspel
De échte goedheilige mannen (en vrouwen) onder ons kunnen sinterklaascadeaus geven aan een goed doel, in plaats van aan oma of aan een vriendin. Dat gaat als volgt: iedereen schrijft een goed doel naar keuze op een briefje en gooit dat in een grote pot.

Na het husselen trekt een speler een lootje uit de pot. Het goede doel op dat lootje is het doel waar iedereen iets aan schenkt. Welk cadeau of ­bedrag dat is, kan de speler zelf bepalen. Er mag daarna ­geborreld worden, maar let op: wijs een 'bob' aan die er de volgende dag voor zorgt dat ieder zijn donatie na komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden