Geen vergunning voor kap van 2500 bomen ADM-terrein

De 2500 bomen op het ADM-terrein mogen niet gekapt worden. De gemeente geeft geen vergunning zolang de plannen van eigenaar Chidda niet concreet genoeg zijn.

Eerdere bomenkap op het ADM-terrein in het Westelijk Havengebied. Beeld Elmer van der Marel

Dat heeft wethouder Kajsa Ollongren (Haven) donderdagmiddag gezegd in de gemeenteraad. De bomenkap ligt gevoelig omdat de kapvergunning eerder dreigde te worden afgegeven dan de vergunning voor schepenberger Koole Maritiem om op het terrein neer te strijken.

Koole wil op het al weer negentien jaar geleden gekraakte ADM-terrein diep in het Westelijk Havengebied een scheepssloperij vestigen. Koole heeft daarvoor een vergunning aangevraagd, maar het is nog onduidelijk of die ook wordt afgegeven. Daarvoor is het nog wachten op rapporten over de geluidsoverlast en de afvalstoffen die een sloperij zou veroorzaken.

Kettingbeding
Ook is het voor wethouder Ollongren nog een vraag of de plannen van Koole en eigenaar Chidda passen binnen het kettingbeding dat rust op de grond. Dat kettingbeding werd afgesproken toen de gemeente in 1970 de scheepswerf ADM probeerde te redden en voor een lage prijs afstand deed van de grond. Het kettingbeding verplicht eigenaar Chidda het terrein voor scheepsbouw te gebruiken.

Nog maar een paar weken geleden concludeerde Ollongren in een brief aan de gemeenteraad dat de plannen voor het ADM-terrein lijken te passen binnen het kettingbeding. Ook schreef ze toen dat de kap van de bomen niet tegen te houden was.

Juridisch advies
Van die laatste conclusie komt de wethouder nu terug, na nieuw juridisch advies. "We willen zien dat het plan in lijn is met het kettingbeding en concreet is," zei Ollongren donderdag in de gemeenteraad. De eigenaar moet laten zien dat de plannen 'haalbaar en valide' zijn. Wel schrijft Ollongren aan Chidda dat het oordeel over de kap van de bomen anders kan uitvallen als de vergunning voor de scheepssloperij van Koole eenmaal afgegeven is.

De bewoners van ADM hebben altijd betwist dat een scheepssloperij past binnen het kettingbeding. "Een sloperij van schepen is iets heel anders dan een bedrijf dat ten doel heeft schepen te herstellen en te bouwen, zoals het kettingbeding voorschrijft," zeiden ze onlangs in Het Parool.

'Dwarsgezeten'
Als eigenaar Chidda de ruimte krijgt om het terrein een andere bestemming te geven, zou dat de waarde van de goedkoop in handen gekregen grond opdrijven, volgens de ADM'ers. Chidda houdt vol dat de plannen van Koole moeten worden gezien als een scheepsreparatiewerf.

CDA en VVD namen het in de gemeenteraad voor Chidda op. Ze vragen zich hardop af of de eigenaar wordt 'dwarsgezeten' bij zijn pogingen om de bewoners van het terrein te krijgen en het in gebruik te nemen als haven. "Het terrein is al zolang bezet dat er bomen zijn gegroeid," zei CDA-raadslid Diederik Boomsma.

De locatie van het ADM-terrein. Beeld LvdB/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden