Geen suikerhoudende frisdrank meer op scholen

De Nederlandse frisdrankproducenten stoppen uiterlijk eind 2018 met de verkoop van suikerhoudende frisdranken op middelbare scholen.

Beeld anp

Vanaf dan zijn er op middelbare scholen alleen water en frisdranken zonder of met maar weinig calorieën te koop

De hele Europese frisdrankindustrie sprak eerder af ervoor te zorgen dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar zogenoemde laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden.

Directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) Raymond Gianotten zegt dat de frisdrankproducenten graag willen bijdragen aan oplossingen om obesitas onder jongeren verder te laten dalen. Daartoe zijn er ook al geen marketingactiviteiten meer gericht op kinderen tot 13 jaar en is de frisdrankindustrie bijvoorbeeld niet actief op lagere scholen.

'Gezond is een appel'
De hele Europese frisdrankindustrie sprak eerder af ervoor te zorgen dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar zogenoemde laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden. In Nederland hebben frisdrankproducenten nu nog te maken met lopende verplichtingen, waardoor voor hier de uiterste datum op eind 2018 is gezet. "Als het eerder kan, zullen we het eerder doen," aldus Gianotten.

Het aantal calorieën in frisdranken kan worden beteugeld door zoetstoffen in te zetten. "Die zijn volkomen veilig bevonden. Daar is absoluut niets mis mee," antwoordt Gianotten op de vraag of die niet ook ongezond zijn. "Daarmee zeg ik niet dat light frisdrank gezond is. Gezond is een appel. Onze producten zijn bedoeld om van te genieten.''

Lees ook: De strijd tegen suiker is ingezet

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden