Geen steun voor idee 'bel-niet-aanregister'

Demissionair minister Maria van der Hoeven reageerde maandag op een voorstel van de Consumentenbond om zo'n register in het leven te roepen, in navolging van het 'Bel-me-nietregister'. Foto ANP Beeld
Demissionair minister Maria van der Hoeven reageerde maandag op een voorstel van de Consumentenbond om zo'n register in het leven te roepen, in navolging van het 'Bel-me-nietregister'. Foto ANP

DEN HAAG - Een bel-niet-aanregister is niet te handhaven. Het is namelijk niet te controleren of iemand toch stiekem heeft aangebeld om iets te verkopen. Dat heeft demissionair minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken maandag laten weten.

Ze reageerde daarmee op een voorstel van de Consumentenbond om zo'n register in het leven te roepen, in navolging van het 'Bel-me-nietregister'. Volgens de bond leeft het idee dat bedrijven gegevens uit het Bel-me-nietregister gebruiken om bij mensen langs de deuren te gaan. ''We kunnen het niet aantonen, maar het lijkt erop'', zei een woordvoerder.

De minister sprak dat tegen. ''Wij hebben vooralsnog geen signalen dat daar sprake van is. Maar ik kan daar glashelder over zijn; dat is in strijd met de Telecomwet. Bedrijven die dat doen zijn duidelijk in overtreding.'' Meer dan vier miljoen mensen hebben zich ingeschreven in het bel-me-nietregister.

Verder pleit de Consumentenbond voor aanscherping van de colportagewet. ''Zo willen wij dat de bedenktijd voor de consument verlengd wordt van de huidige acht naar veertien dagen om terug te komen op een aankoop.'' Minister van der Hoeven liet weten dit ''in Europees verband'' te proberen te regelen.

Maandag gaf de minister het startsein voor een campagne tegen agressieve colportage. Jaarlijks krijgt bijna een op de vijf Nederlanders te maken met agressieve en misleidende colportage of verkoop aan de deur. Het gemiddelde schadebedrag per persoon bedraagt 35 euro. In totaal bedraagt de schade 12 miljoen euro per jaar.

Colportage is een legitieme verkoopmethode, maar door onjuiste of ontbrekende informatie of een agressieve benadering gaan jaarlijks vele consumenten in op een aanbod aan de deur waar ze later spijt van krijgen. Verkoop aan de deur gebeurt met diverse producten en diensten, zoals energie en telecom maar bijvoorbeeld ook met kozijnen, leesmappen of beveiligingsinstallaties.

De campagne voorziet in voorlichting aan consumenten over wat hun rechten zijn en wat te doen als een aankoop achteraf tegenvalt. Verder kan de Consumentenautoriteit boetes uitdelen tot 450.000 euro.

Momenteel loopt er een onderzoek naar agressieve verkoopmethoden door energiebedrijven. Voor 1 mei wordt hierover meer bekend, liet Van der Hoeven vorige maand weten. In een uitzending van tv-programma Kassa was eerder te zien hoe Oxxio, de Nederlandse Energiemaatschappij en Nuon consumenten aan huis proberen over te halen een product of dienst af te nemen. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden