Geen slaapzakken meer voor de deur van Patta

Populaire kledingwinkel Patta lanceerde vrijdag een samenwerking met sportmerk Umbro. Om te voorkomen dat het voor de retro Ajaxshirts rijendik op de Zeedijk staat, had het merk dit keer maatregelen getroffen.

Jongeren kampeerden met tuinstoelen en slaapzakken op de Zeedijk toen er een schoen van de rapper Kanye West uitkwam. Dat gaat nu niet meer gebeuren, stelt de winkel. Beeld Klaas Fopma

De kledingstukken die bovenaan het wensenlijstje van hip Amsterdam staan, zijn twee opgepimpte Ajaxshirts uit de jaren negentig. Umbro was van 1989 tot 2000 kledingsponsor van de voetbalclub. Geïnteresseerden konden kiezen uit een tenue met donkerblauwe en groene strepen (1993-1994) of een rood-blauw-wit geblokt motief (1989 - 1990).

Eerder zorgden opzienbarende samenwerkingen van het merk vaak voor problemen op straat en in de zaak, stelt een woordvoerder van de winkel. "Als wij iets nieuws uitbrengen, kun je rekenen op overlast. Vorige maand hadden we een samenwerking met Nike. Mensen die de schoenen door de drukte in de winkel misliepen, waren niet blij."

Nieuwe aanpak
Mensen riskeerden bij de lancering van de Umbro-shirts een boete als ze toch voor de winkel gingen staan, schreef Patta op zijn Facebookpagina. "Kamperen voor de winkel is strikt verboden."

Een woordvoerder van stadsdeel Centrum gaf minder stellig aan dat ondernemers er inderdaad voor moeten zorgen dat er anderhalve meter doorgang moet zijn, "zodat mensen in een rolstoel of kinderwagens te allen tijde door de straat kunnen."

Om te voorkomen dat de populariteit van de shirts voor problemen zou zorgen, hanteerde de zaak vrijdag zelf ook een nieuwe aanpak. "We hebben donderdag op de Nieuwmarkt een voorinschrijving gehad. Voor de mensen die daarbij waren liggen de shirts netjes klaar," zegt de woordvoerder. Eén Instagram-post die 's ochtends op het account van Patta werd geplaatst volstond volgens hem om 150 mensen naar de voorinschrijving te krijgen.

Ajaxfan
Mensen die donderdag niet naar de Nieuwmarkt konden komen, vissen achter het net. In de winkel is alleen nog een handvol blauwe, kleine shirtjes te koop. Online waren de shirts in acht minuten uitverkocht.

Het merk is gewiekst in het creëren van spraakmakende campagnes. Zo droeg een Ajaxfan uit het F-sidevak het shirt al tijdens de klassieker afgelopen zondag. "Hij is ook het model voor onze campagne."

Het merk zegt in de toekomst vaker voorinschrijvingen op ruimere locaties te doen. "Bijvoorbeeld in het Vondel- of Westerpark. Nu maakt iedereen evenveel kans en ook voor de buurt is het fijner."

Lees ook: Hoe komt het dat suffe merken ineens hip worden? [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden