Cannes 2014

Geen rode lopers, maar doorbitches bij 'The kidnapping of Freddy Heineken'

Op de filmmarkt in Cannes is onder grote belangstelling 'The kidnapping of Freddy Heineken' vertoond.

Acteurs (VRNL) Mark van Eeuwen, Ryan Kwanten, Sam Worthington, Jim Sturgess en Tom Cocquerel tijdens opnames voor de Heineken-film The Kidnapping of Freddy Heineken.Beeld anp

'Ik herhaal: alleen landen waaraan de film nog niet is verkocht!' In de drukke entree van Cinema Star staat een vrouw met een clipboard vol namen en een dikke envelop met toegangsbewijzen voor 'The kidnapping of Freddy Heineken'. Wie naar binnen wil, moet langs haar.

In de grootste zaal van de vervallen buurtbioscoop staat de allereerste vertoning geprogrammeerd van de Belgisch-Nederlands-Amerikaans-Britse coproductie, gebaseerd op de bestseller van Peter R. de Vries. Het is een zogeheten marktscreening. Voor het officiële programma van het festival van Cannes worden films uitgenodigd, op de markt kan iedere producent of salesagent een zaaltje huren om zijn film te vertonen. Rode lopers liggen er niet; er staan doorbitches voor de zaal.

'Ultieme heist-film'
Het aanbod is enorm: op de markt draaien bijna 1500 films uit 110 landen, van 'May the best man win' (aangeprezen als 'violating all limits of sense and good taste') en de documentaire 'Black and white stripes - The Juventus story', tot Oeke Hoogendijks 'The New Rijksmuseum' en Dick Maas' 'Quiz'.

Voor de internationale verkoop van 'The kidnapping of Freddy Heineken' - in de markt gezet als 'een waargebeurd verhaal en een ultieme heist-film' - is de Britse salesagent Embankment Films Ltd. ingeschakeld, die voor de duur van het festival een appartement heeft gehuurd in het hart van Cannes om relaties en geïnteresseerden te ontvangen. En om deals te sluiten, natuurlijk, want daar draait het om op de markt: kopen en verkopen.

250 gelukkigen
In alle uitingen is van tevoren duidelijk gecommuniceerd: alleen op uitnodiging. De film is nog niet helemaal klaar; er moet nog een kwartier uit en de kleuren en het geluid moeten nog worden afgewerkt. Journalisten mogen dus sowieso niet naar binnen. Hetzelfde geldt voor distributeurs uit landen waaraan de film al is verkocht en voor nieuwsgierige Nederlandse filmhuisuitbaters.

Twee jonge vrouwen uit Taiwan behoren tot de 250 gelukkigen die de thriller wel mogen zien. Ze zijn vooral benieuwd naar Oscarwinnaar Anthony Hopkins, die Heineken speelt. Ze kennen het bier, maar dat het uit Nederland komt en dat de film deels in Amsterdam is opgenomen, dat wisten ze dan weer niet.

Anthony Hopkins als Freddy Heineken.Beeld Embankment Films
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden