Nieuws

Geen paniek: luchtmacht neemt afscheid van luchtreus KDC-10 boven Amsterdam

De luchtmacht neemt donderdag afscheid van zijn KDC-10 transportvliegtuig met een rondvlucht boven Nederland. Om even voor 13.00 uur vloog het toestel laag over Amsterdam Oost en Centrum naar Schiphol. Dergelijk machtsvertoon boven de stad leidde eerder steevast tot ophef.

Het zustervliegtuig van de KDC-10 van de Koninklijke Luchtmacht dat donderdag over Nederland vloog Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Het zustervliegtuig van de KDC-10 van de Koninklijke Luchtmacht dat donderdag over Nederland vloogBeeld Hollandse Hoogte / ANP

De ‘Jan Scheffer’ vervoerde duizenden militairen naar conflictgebieden als Afghanistan en Mali, tankte honderden F-16’s bij in de lucht en vervoerde tonnen hulpgoederen naar landen in nood. Onlangs werden Nederlanders nog met het vliegtuig geëvacueerd uit Kabul.

Maar donderdag maakte de bijna 45 jaar oude KDC-10 haar laatste vlucht in de kleuren van de Koninklijke Luchtmacht. Het toestel vertrok even voor het middaguur vanaf thuisbasis Eindhoven om in twee uur een ronde boven Nederland te maken en daarbij alle vliegvelden en luchtmachtbases aan te doen.

Daarbij werd even voor enen Amsterdam op minder dan duizend voet (300 meter) van noordoost tot zuidwest aangedaan waarna het driemotorige toestel laag over Schiphol Oost scheerde om zijn weg te vervolgen naar Rotterdam Airport waar op een hoogte van 30 meter over de landingsbaan werd gevlogen.

Plannen om vlucht ‘NAF45' (‘Netherlands Airforce’ en de leeftijd van het toestel) te laten begeleiden door een F-16 vielen vanwege hardnekkkige ochtendmist in Eindhoven in het water.

Verrassingsvlucht

In maart 2019 leidde een vergelijkbare vlucht boven Amsterdam tot een hoop gedoe. Ter viering van het honderdjarig bestaan van KLM vloog een Boeing 777 van de maatschappij, begeleid door vier F-16’s, laag over het IJ, voorlangs filmmuseum Eye. Op dat moment werd daar in aanwezigheid van koning Willem-Alexander het jubileumfeestje gevierd.

Aan die verrassingsvlucht was vooraf weinig ruchtbaarheid gegeven. Dat leidde tot een golf boze reacties, tot in de politiek aan toe. De luchtmacht en het kabinet beloofden beterschap. Maar vorig jaar leidden oefenvluchten met straaljagers, Chinook transportheli’s en Apache gevechtshelicopters in het nagenoeg lege coronaluchtruim rondom Schiphol opnieuw tot online ophef. Dat gold ook voor een oefening met F-16’s en een Cougarheli die laag over de luchthaven vlogen in februari van dit jaar.

Afscheidsvlucht

De afscheidsronde van de KDC-10 is nu wel ruim van tevoren aangevraagd en geregeld met Luchtverkeersleiding Nederland en de militaire verkeersleiding. Ook zijn volgens een woordvoerder van de luchtmacht alle betrokken gemeentes, waaronder Amsterdam, op de hoogte gesteld en is de route van tevoren gepubliceerd.

Het bijtanken van F-16’s.  Beeld Koninklijke Luchtmacht
Het bijtanken van F-16’s.Beeld Koninklijke Luchtmacht

Met de vaarwelvlucht doet de KDC-10 ook voor het laatst het luchtruim boven Schiphol aan. Het toestel, in 1976 gebouwd door vliegtuigfabrikant McDonnell-Douglas, vloog jarenlang voor Martinair vakantiegangers de wereld over, maar werd in 1992 door de luchtmacht overgenomen en verbouwd tot tanker annex transportvliegtuig. Het bijna vijftig jaar oude vliegtuig is verkocht aan een Amerikaans bedrijf dat vliegende tankers exploiteert. In 2019 ging het zustertoestel, de Prins Bernhard, al die kant op.

De rol als tanker en transporttoestel bij de luchtmacht wordt overgenomen door negen hagelnieuwe Airbus A330 MRTT’s die in een pool met een aantal andere Navolanden worden uitgebaat. Vijf daarvan zijn op Eindhoven gestationeerd.

null Beeld Koninklijke Luchtmacht
Beeld Koninklijke Luchtmacht
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden