Column

Geen Oscarnominatie? Dan moet je maar beter je best doen

Theodor HolmanBeeld Jean-Pierre Jans

De film Selma gaat over Martin Luther King en is geregisseerd door Ava DuVernay. De film is overal zeer goed besproken, maar heeft slechts twee Oscarnominaties ontvangen: voor beste film en voor beste muziek. Dat doet haar 'pijn' en ze zei: 'Ik ben een realist en er is nog nooit een Afro-Amerikaanse vrouwelijke regisseur genomineerd.'

Het komt volgens haar doordat het 'blanke bolwerk' in de film nog steeds niet is doorbroken.

Dat kan. Ik weet het niet. Maar het zou me niets verbazen.

Maar.

Toen ik de woorden van mevrouw DuVernay las, dacht ik allereerst aan mijn vader, die op zulke momenten placht te zeggen: 'Dan moet je maar beter je best doen.' Er zijn heel veel prijzen die ik niet heb gekregen - eigenlijk alle belangrijke prijzen - en elke keer moet ik dan even aan de stichtelijke woorden van mijn paps denken.

Iets anders is dit. De Oscar is een belangrijke prijs. Het wordt vermoedelijk een stuk makkelijker om, als je een Oscar gewonnen hebt, financiering voor je film te vinden; je bent zelf een bankable name geworden net als de prijswinnende filmsterren.

Maar als je zelf twijfelt aan de samenstelling en de objectiviteit van de jury, waarom wil je die prijs dan winnen? Waarom iets willen winnen als je meent oneerlijk te worden beoordeeld? Er zijn in ons land belangrijke literaire prijzen. Ik denk dat ik die nooit zal winnen; laten we het erop houden dat ik nimmer de kwaliteit zal kunnen leveren die door de jury's geëist wordt. Maar het zal mij geen 'pijn' doen als ik nooit zo'n prijs krijg.

Hetzelfde geldt voor de filmprijs in Nederland, het Gouden Kalf. Leuk als je die wint, maar als je die niet krijgt, zegt dat niks. Je bent toch geen kunstenaar voor een Kalf?

Selma kan - net als vorig jaar 12 years a slave,die toen won (en die toch ook een wig dreef in het blanke bolwerk) - nog altijd de prijs krijgen voor de beste film. Is dat niet veel leuker? Bij een film die een Oscar krijgt, deelt iedereen die aan die film heeft meegewerkt aan de feestvreugde.

Ook de regisseur.

Ava DuVernay moet misschien beter haar best doen.

Dat is nooit slecht.

Overigens tip ik Richard Link­later met Boyhood voor een Oscar als beste regisseur.




t.holman@parool.nl

Wilt u reageren op deze column? Dat kan! Scroll een beetje naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden