Geen Noord/Zuidlijn naar Schiphol, wel sprinters

De Noord/Zuidlijn doortrekken naar Schiphol is op de lange baan geschoven, want Den Haag weigert de portemonnee te trekken. Een Airportsprinter moet op termijn een oplossing bieden.

. Beeld anp

Dagelijks zouden 77.000 mensen gebruik moeten maken van de felbegeerde verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Maar dat doortrekken van de metro naar de luchthaven, dat zit er voorlopig niet in, erkent wethouder Pieter Litjens (Vervoer) - terwijl Amsterdam rond 2030 waarschijnlijk zit te springen om deze verbinding.

Dankzij andere wijzigingen op en rond het spoor komt er in de nabije toekomst wel ruimte voor een Airportsprinter tussen Amsterdam CS en Schiphol, die spoorboekloos kan gaan rijden, en extra Amsterdamse stations krijgt om de groeiende stad beter te kunnen bedienen.

Een en ander komt voort uit het jaarlijkse Mirt-overleg tussen gemeenten, provincies en de minister over grote infrastructurele investeringen, dat begin december is gehouden.

Extra perron
Daaruit blijkt dat er voor de metropoolregio Amsterdam van alles in de pijplijn zit, behalve de gewenste verlenging van de metro naar de luchthaven. Het rijk neemt naar verwachting in februari wel het besluit om een extra perron (twee sporen) bij station Zuid/WTC te bouwen. Die zijn nodig om internationaal treinverkeer via dit station te kunnen laten rijden. Momenteel lopen deze verbindingen nog via de westkant van de stad naar Amsterdam Centraal.

Door het omleiden van de internationale treinen via Zuid, maakt het westelijke tracé via station Lelylaan en Sloterdijk geen deel meer uit van het NS-hoofdnet. Dat creëert ruimte voor de Airportsprinter: een nieuwe verbinding op de bestaande treinrails, waar de Airportsprinter veel vaker heen en weer zal kunnen rijden dan de stoptreinen nu.

Ook komen er waarschijnlijk drie nieuwe stations: bij het Rieker Business Park, een extra station tussen Lelylaan en sta­tion Sloterdijk en een halte om Haven-Stad te ontsluiten. Wanneer de Airportsprinter voor het eerst kan rijden, is echter nog niet duidelijk.

Schipholtunnel
Intussen blijft het doodstil rondom het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, waarmee internationale reizigers direct op de plek van bestemming in de binnenstad hadden kunnen komen. Dit voorjaar zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd over de haalbaarheid van het plan, hoopt wethouder Litjens. Als het dan al groen licht krijgt, is het iets voor de heel lange termijn.

"De vraag is of dit kan over bestaand spoor door de Schipholtunnel, of dat we er nieuwe rails voor moeten aanleggen. Daar zit ook nogal een prijsverschil in, terwijl het geld voor de komende jaren eigenlijk zo'n beetje verdeeld is."

In het regeerakkoord is 2 miljard euro extra vrijgemaakt voor infrastructuur, maar al eerder was duidelijk dat Amsterdam er bekaaid afkomt. "Er wordt in het regeerakkoord nauwelijks geïnvesteerd in ov en dat vind ik echt een probleem," zegt Litjens. "Er moet veel eerder al iets veranderen aan de verdeling van het geld tussen spoor en weg."

Eerder pleitten Schiphol-baas Jos Nijhuis, GVB-directeur Alexandra van Huffelen, werkgeversclub VNO-NCW en de gemeenteraad al voor het verlengen van de nieuwe metroverbinding naar de luchthaven. Dit kost rond de 2 miljard euro, iets wat Amsterdam volgens Litjens niet alleen kan bekostigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden