Geen minions meer op verpakkingen van snacks

In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de marketing hiervoor aanscherpen.

Film- en stripfiguren gaan verdwijnen van verpakkingen van ongezond voedsel. Beeld Foodwatch

Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer laten weten. Eerder dit jaar besloten supermarktketen Albert Heijn en Plus al te stoppen met deze vorm van kindermarketing op hun huismerken.

Van Rijn was hierover al langer in gesprek met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hij vindt het belangrijk dat kinderen en ouders in een supermarkt niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten. Het besluit betekent dat deze vorm van reclame gericht op kinderen tot zeven jaar gaat verdwijnen. Van Rijn noemt het besluit van de organisatie 'een goede stap'.

Aantrekkelijker
Ook VVD-wethouder Eric van der Burg, die ernaar streeft alle Amsterdamse kinderen op een gezond gewicht te krijgen in 2033, hekelde eerder snoep- en koekverpakkingen met popsterren of filmhelden. "Het is aangetoond dat kinderen deze producten aantrekkelijker vinden. Ik zie die kinderhelden liever op verpakkingen van gezonde producten."

"Zo'n negentig procent van alle kinderreclame is voor ongezonde producten. Kinderen staan gemiddeld bloot aan 239 van dit soort boodschappen per week. Dan kunnen ouders, scholen en de gemeente voorlichten wat ze willen, maar hier kan niemand tegenop."

Regels
Voedselwaakhond foodwatch vindt het een stap in de goede richting, maar ziet nog veel liever dat de regels komen van de overheid in plaats van dat de branche zelf iets regelt. "Nu mogen alleen producten die voldoen aan voedingscriteria van de voedingsindustrie reclame maken met kinderidolen. Maar die regels zijn zo slap dat zelfs sommige ijs, frisdrank en chips als 'gezond' worden beschouwd en er dus reclame gericht op kinderen voor gemaakt kan blijven worden. Dat is absurd."

De FNLI neemt de stap 'omdat we luisteren naar geluiden uit de maatschappij'. Maar, zegt een woordvoerster: "We geloven niet dat dit het probleem van overgewicht gaat oplossen. Daarvoor zijn maatregelen op alle fronten nodig en ook daar werken we aan mee, met onder meer gezondere kantines en gezondere producten met minder calorieën en zout."

Amsterdam besloot onlangs reclame voor snoep, snacks en frisdrank te weren bij sportevenementen voor kinderen. Ook zwembaden en sport-hallen moeten als het aan de gemeente ligt vrij zijn van kindermarketing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden