Geen hond wil naar Nederlandse artfilms

De Nederlandse artfilm heeft een groot probleem. Op enkele uitzonderingen na is er nauwelijks publiek voor te vinden.

'De wederopstanding van een klootzak'Beeld A-film

Producenten van artfilms gaan hun koers wijzigen. Frans van Gestel van Topkapi Films wil 'minder, maar toegankelijker films maken'. 'Keiharde artfilms' maken steeds minder kans bij de producent, die vorig jaar met 'De wederopstanding van een klootzak' van Guido van Driel het Rotterdamse filmfestival opende, maar slechts zesduizend bezoekers in de bioscoop noteerde.

Doreen Boonekamp, directeur van het Filmfonds, geeft aan: 'Op deze manier doorgaan kan niet. We moeten stappen zetten.' Welke stappen dat moeten zijn wordt volgende week tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht aan de orde gesteld. Maar een rondgang langs betrokkenen wijst erop dat 'minder, maar beter en noodzakelijker' een voorkeur heeft.

Terwijl romcoms en jeugdfilms de laatste jaren veel Nederlands publiek trekken, haalde 'Die Welt' van Alex Pitstra, na positieve recensies, 62 betalende bezoekers. (Zie Pitstra's reactie onderaan dit artikel, red.) 'How to describe a cloud' van David Verbeek bleef op 1.637 steken.

Peter Greenaway
Het kan nog slechter. Nadat Nederlandse bioscoopexploitanten een paar weken geleden 'De overgave' van Paul Ruven (geen artfilm overigens) uit de belangrijke zalen hadden geweerd, krijgt ook de nieuwe film van voormalig arthousekoning Peter Greenaway, de Nederlandse coproductie 'Goltzius and the Pelican Company', twee jaar na de première op het Nederlands Film Festival, welgeteld één voorstelling in Amsterdam. Distributeur Benelux A-Film noemt de enkele vertoning 'een geste' aan de producent die op deze manier voldoet aan de distributiegarantie.

Verder zien ze geen mogelijkheden in de zeer lange, hermetische film over de zeventiende-eeuwse Nederlandse kunstenaar Hendrick Goltzius. Met die ene vertoning in het Ketelhuis moet de film voldoen aan een subsidie-eis: dat deze garantie een wassen neus is, is duidelijk. Het Filmfonds, dat 750.000 euro in deze film heeft gestoken, vraagt om 'een gedegen landelijke uitbreng', waarbij de film 'meerdere weken in meerdere zalen' draait.

Afrekening
Het Fonds meldt dat het niet nakomen van distributieafspraken mee wordt genomen in de afrekening van het project 'en bij beoordeling van de staat van dienst bij de volgende aanvraag'. Ondertussen kondigde Kees Kasander, de vaste Nederlandse producent van de in Amsterdam wonende Brit, op het afgelopen filmfestival van Cannes vijftien (!) nieuwe producties met Greenaway aan.

Ook 'Nude area', de nieuwe speelfilm van Urszula Antoniak, die in 2009 een Gouden Kalf won met 'Nothing personal' en in 2011 met 'Code blue' werd geselecteerd voor het hoofdprogramma van Cannes, is niet zeker van uitbreng. 'De beslissing is nog niet genomen,' meldt distributeur Wild Bunch over de film die al een tijd op de plank ligt.

'Nude area' is in elk geval volgende week een keer te zien op het Nederlands Film Festival.


Lees vandaag (17-9) in Het Parool: 'Wie wil er naar de Nederlandse artfilm?'


# Reactie Alex Pitstra
Volgens Alex Pitstra, regisseur van 'Die Welt', heeft zijn film niet 62 maar 2.749 bezoekers getrokken. In een reactie op Facebook schrijft hij dat hij de film in eigen beheer heeft uitgebracht en dat de bezoekcijfers dus niet geregistreerd zijn via de centrale database. 'Zeker geen vetpot, maar is iets anders dan 62. De film is buiten het traditionele Filmfonds/omroepmodel om geproduceerd en vooral met eigen geld gefinancierd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden