Opinie

'Geen helmplicht, maar een snorscooterverbod op fietspaden'

Als we alle gemotoriseerde tweewielers naar de weg sturen zien we meteen welke niet op het fietspad horen, schrijft voormalig PvdA-deelraadslid Joop Lahaise. Hij pleit voor 'onverplichte fietspaden'.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Verkeerswethouder Pieter Litjens (VVD) zet zich in voor een Amsterdamse helmplicht voor snorscooters. De Tweede Kamer is tegen. Terecht, er zijn eenvoudigere oplossingen voor iets wat meer een ergernis is dan een serieus probleem.

Het is opletten in een drukke stad als Amsterdam; vooral voor fietsers en voetgangers. Dat op de vaak smalle fietspaden ook scooters en brommers rijden, maakt het er niet veiliger op. Of scooters werkelijk zo'n veiligheids- of milieuprobleem zijn, blijkt niet uit serieus onderzoek. Harde cijfers zijn lastig te vinden, tenminste als het gaat om het aandeel snor­scooters en uitsplitsing naar leeftijd van de bestuurder, omstandigheden van het ongeluk en het soort letsel.

Het aantal ongelukken met brommers en scooters neemt wel toe, maar dat is logisch gezien de groeiende populariteit van het vervoermiddel. Niet alleen de snorscooter is populair, ook de brommer mét helmplicht is dat. Verder is bekend dat vooral jongeren nogal eens roekeloos rijgedrag vertonen, met alle risico's van dien. In Amsterdam vonden tussen 2006 en 2012 81 dodelijke ongevallen plaats. Vooral fietsers raakten betrokken bij ongelukken met dodelijke afloop. 33 fietsers overleefden het niet, tegenover acht bromfietsers.

Rijbaan
Toch roept - gelukkig maar - geen weldenkend mens om een helmplicht voor fietsers, zelfs niet voor e-bikers. Opgevoerde versies onder de welgevormde achterwerken van roekeloze jongelui daargelaten, rijdt een snor­scooter nauwelijks harder dan een getrainde of door een accu geholpen fietser. Toch ben ik het, met mijn ervaring als fietser én snorfietser, met het gemeentebestuur eens: de snorscooter kan beter naar de rijbaan. Dat geldt ook voor de fietstaxi, de snelle e-bike en de bakfiets. Want fietspaden in Amsterdam zijn over het algemeen smal en onoverzichtelijk, zeker waar in twee richtingen wordt gefietst.

Een goede eerste maatregel zou zijn eindelijk eens werk te maken van het verdrijven van de snelle brommer (mét helm en gele kentekenplaat) naar de rijbaan, waar hij doorgaans verplicht is te rijden. Echter, verkeershandhaving is al jaren het stiefkind van bezuinigingen, reorganisaties en prioriteitsstelling bij de politie. Zoals een stadsdeelbestuurder onlangs zei: 'Als ik de politie zou vragen om handhaving van het fietsverbod in de Leidsestraat, neemt niemand mij meer serieus.'

Vreemd
Een snorfietsverbod voor de meeste fietspaden zal het positieve effect hebben dat elke gemotoriseerde tweewieler, met een blauwe of gele kentekenplaat, herkenbaar is als een voertuig dat daar niet hoort. Het gemeentebestuur meent: de snorscooter naar de rijbaan kan alleen veilig als bestuurders een helm opzetten.

Een vreemde redenering. De meeste straten en grachten van Amsterdam hebben geen (vrijliggend) fietspad. Toch rijden daar fietsers en snorfietsers zonder helm, blijkbaar zonder probleem. De meeste stadsstraten kennen bovendien een dertigkilometerregime, wat het snelheidsverschil tussen snorscooters en snelverkeer miniem maakt. De oplossing voor de ergernis is dus simpel: voer op alle wegen, behalve enkele doorgaande, een dertigkilometerregime in en maak van de fietspaden langs die wegen een zogeheten 'onverplicht fietspad' met waar nodig een expliciet verbod voor snorfietsen. Dat is een stuk logischer dan een exclusief Amsterdamse en dus nauwelijks te handhaven helmplicht voor snorfietsers.

Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden