'Geen grip ministerie op financiën hsl'

DEN HAAG - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft geen grip gehad op de financiële risico's bij de aanleg van de hsl. Daardoor kon de snelle treinverbinding richting het zuiden honderden miljoenen euro's duurder uitvallen.Ook ontbrak de regie. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer na een groot onderzoek naar de risicobeheersing van de hsl-zuid.

Volgens de Rekenkamer heeft Verkeer en Waterstaat een verkeerde strategie gebruikt bij het afsluiten van contracten. Door aanleg, beheer en exploitatie bij derden neer te leggen, waren de risico's niet meer te beheersen. De totale kosten van de hsl-zuid zijn inmiddels opgelopen tot 6,3 miljard euro: een bedrag waarvoor de belastingbetaler grotendeels opdraait. De spoorlijn moet op 1 oktober 2008 klaar zijn.

Bij het ministerie werkten ambtenaren langs elkaar heen. De dienst personenvervoer en Rijkswaterstaat ruzieden en werkten in twee werelden.

De Algemene Rekenkamer waarschuwt voor nieuwe risico's. Reparatiewerkzaamheden aan de geluidsschermen kunnen het vervoer tijdelijk onmogelijk maken. Verder kunnen gemeenten vergunningen te laat verstrekken omdat ze eerst willen dat alle tunnels brandveilig zijn. Het testen van het geavanceerde beveiligingssysteem ERTMS kan opnieuw voor vertraging zorgen omdat er onvoldoende testtreinen zijn.

De Rekenkamer vindt het vreemd dat voor de treinen die straks over het spoor rijden dezelfde punctualiteit geldt als voor het normale net. In de contracten met HSA (de combinatie van NS en KLM die het vervoer gaat verzorgen) worden namelijk hoge eisen gesteld aan het op tijd rijden.

De Rekenkamer vreest verder 'veel lagere reizigersaantallen dan door HSA bij het sluiten van de concessieovereenkomst werd verondersteld. Mede daardoor zal HSA mogelijk een verliesgevende onderneming zijn, waardoor ook de continuïteit van het vervoer door HSA niet is gewaarborgd'.

De Algemene Rekenkamer adviseert minister Camiel Eurlings om bij infrastructuurprojecten beter in te spelen op veranderende omstandigheden tijdens de uitvoering. De Staat moet meer financieel betrokken zijn en Verkeer en Waterstaat moet strenge regie voeren. Eurlings neemt de aanbevelingen over.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden