Opinie

Geen brug naar Noord, maar metrostation Sixhaven is de oplossing

Niet een brug naar Noord, maar een metrostation Sixhaven. Dat is de oplossing om het stadsdeel beter bereikbaar te maken, vindt Marcel Oomen, bewoner van Overhoeks. Hij rekende het alvast voor.

Beeld Maarten Brante

De ondernemers van ADAM toren, Eye en Tolhuistuin pleitten in Het Parool van gisteren voor een brug naar Noord. Er wordt al anderhalve eeuw over een brug gesproken, maar waar deze zou moeten komen is zeer de vraag.

Een lage brug heeft als groot nadeel dat het draaiende deel vaker open zal staan dan dicht, gezien de enorme drukte van het verkeer op het IJ. Voor de op- en afrit van een hoge brug is domweg geen plaats op het Stationseiland, noch aan de overzijde. Wordt deze ver van Overhoeks aangelegd, dan lost het niets op. Geen brug dus.

Financieringsprobleem
De gemeente meent dat de Noord/Zuidlijn de verkeersdruk zal doen afnemen. Maar voor de reiziger van CS naar Noord is de eerste halte bij het Noorderpark. Dat is ver voorbij de plaats waar hij moet wezen. Het beste alternatief is het aanleggen van metrostation Sixhaven. Directeur van de Noord/Zuidlijn Peter Dijk meent dat het technisch mogelijk is, maar dat het aanleggen van die halte zal leiden tot latere oplevering van de Noord/Zuidlijn dan oktober 2017. Verkeerswethouder Pieter Litjens van de VVD ziet dit alleen 'op lange termijn' gebeuren indien het rendabel is.

Laten we eens even uitrekenen wat de kosten en de baten zijn: aanleg metrostation Sixhaven kost circa 44 miljoen euro. Tel er een paar miljoen bij op voor het aanleggen van een voetgangerstunnel naar de lobby van het nieuwe congreshotel. Totale kosten: pakweg 50 miljoen euro. Er zijn straks 1500 hotelkamers. Een bezettingsgraad van 79 procent is reëel. Bij een gemiddelde kamerprijs van 150 euro per nacht zijn de inkomsten voor Amsterdam aan toeristenbelasting ruwweg 3,6 miljoen euro per jaar.

Die 50 miljoen is dus binnen veertien jaar terugverdiend. Zit de gemeente met een financieringsprobleem, dan moet het toch mogelijk zijn met zo'n gunstig vooruitzicht een lening te krijgen. Mooier nog: ga een publiek-private samenwerking aan en laat de ondernemers in Overhoeks een stuk meebetalen. En ach, we wachten al jaren op die Noord-Zuidlijn. Daar kan toch best nog een jaartje bij? Tot die tijd laten we ons gewoon nog met de ponten vervoeren. Als haringen in een vat.


Wil je reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden