Gedupeerde reiziger in Nederland heeft niets aan officieel klachtenloket

Het overheidstoezicht op vertragingen in het luchtverkeer faalt. Gedupeerden worden daardoor in handen van commerciële claimbureaus gejaagd. 'De regels worden systematisch niet gehandhaafd in Nederland.'

Bij langdurige vertragingen hebben luchtreizigers recht op 250 tot 600 euro vertragingsvergoeding, tenzij de maatschappij zelf niets aan de vertraging kan doen Beeld anp

Uit gegevens over vertraagde vluchten kan worden afgeleid dat jaarlijks circa 130.000 Nederlandse luchtreizigers in aanmerking komen voor vergoedingen omdat hun vliegtuig meer dan drie uur is vertraagd op een vlucht van een Europese luchtvaartmaatschappij of een vlucht die binnen Europa is begonnen.

De Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT), die belast is met het toezicht op de vergoedingsregels, kreeg vorig jaar echter maar 2038 klachten binnen, 15 procent minder dan in 2013. Ruwweg een kwart van de klachten wordt erkend.

Door het falende toezicht ziet het merendeel van de gedupeerden af van klagen. Circa vijftigduizend gedupeerden riepen vorig jaar de hulp in van commerciële claimbureaus en verzekeraars. De grootste daarvan, EUClaim, zegt vorig jaar 25.000 klachten te hebben afgehandeld waarvan 97 procent is gehonoreerd.

De claimverkopers en verzekeraars laten daarbij de officiële route via de inspectie links liggen. 'De meeste rechters leggen een negatief oordeel van ILT ook gewoon naast zich neer,' zegt jurist Henk van Dam van verzekeraar Arag.

Naleving
Volgens jurist Peter Meijer van DAS Rechtsbijstandsverzekeringen komt Nederland zijn Europese verplichtingen niet na. 'De regels voor vertragingsvergoedingen worden systematisch niet gehandhaafd in Nederland. Als je per jaar honderden vonnissen neerlegt waarin maatschappijen door de rechter worden aangepakt en er is door de inspectie nog nooit een boete uitgedeeld, dan deugt het toezicht niet.'

ILT is zich van geen kwaad bewust: 'De naleving van de Europese verordening is goed,' aldus een woordvoerder van de inspectie. 'Passagiers zijn vrij in hun keuze bij wie ze willen aankloppen. Dat kan bij een commercieel claimbureau of bij ons. Wij nemen alleen klachten in behandeling van passagiers die al geklaagd hebben bij de luchtvaartmaatschappij.'

De Consumentenbond heeft zich bij gebrek aan een instantie die het betalen van vergoedingen aan consumenten kan afdwingen, gelieerd aan het commerciële EUClaim. 'Wij zouden graag zien dat deze regeling terechtkomt waar hij hoort: bij een onafhankelijke geschillencommissie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden