Gedragsregels moeten overlast in 'Old Holland' tegengaan

Het overvolle Amsterdam stuurt met succes toeristen naar Marken, Volendam en de Zaanse Schans. Gedragsregels voor touroperators en toeristen moeten nu de overlast in 'Old Holland' tegengaan.

De Zaanse Schans ontvangt nu al tot 2 miljoen bezoekers per jaar, over tien jaar zijn dat er 3 miljoen Beeld anp

Het is ook wel verwarrend, zegt directeur Peter-Jan van Steenbergen over de uitstraling van de Zaanse Schans. Die is museaal, dus ergens valt het ook wel te begrijpen dat bezoekers zonder aarzelen de huizen betreden om daar een kijkje te nemen.

"Dat is vervelend voor de bewoners, hoewel ze meer last hadden van de gewoonte van gidsen om hun groepen met een megafoon rond te leiden. Vooral op de vroege zondagochtend was dat niet fijn wakker worden."

Die megafoons zijn inmiddels vervangen door een microfoon voor de gids en oortjes voor de volgers, en ook de andere vormen van overlast worden nu aangepakt.

Tijd voor timeslots
In de haven van Marken, samen met Volendam en de Zaanse Schans in de reclame-uitingen van Amsterdam Marketing aangeprezen als Old Holland, werd gisteren een nieuw ontwikkelde kaart voor buschauffeurs gepresenteerd, compleet met gedragsregels voor de buitenlandse bezoekers.

Dat zijn er heel veel, en dat worden er nog meer. De Zaanse Schans bijvoorbeeld, ontvangt jaarlijks anderhalf tot twee miljoen bezoekers, en de verwachting is dat dat cijfer in de komende tien jaar doorgroeit naar drie miljoen.

Van Steenbergen vertelt dat momenteel wordt nagedacht hoe die groei in goede banen moet worden geleid. "Als we naar zulke aantallen willen, ontkomen we er niet aan om bijvoorbeeld met timeslots voor bezoekers te gaan werken."

Opvoedend werk
In de tussentijd moeten de gedragsregels hun opvoedende werk doen. Vanzelfsprekende regels zijn het - even normaal doen, zou de premier zeggen -, maar in de wereld van het flitstoerisme spreekt het niet voor zich om geen rommel op de grond te gooien, door particuliere tuinen te struinen of de bewoners van Old Holland op de foto te zetten zonder te vragen of zij daar bezwaar tegen hebben, alsof de haven van Marken de Apenheul is, en die oude vrouw in klederdracht een bonobo.

Het zijn de busladingen met toeristen die overlast veroorzaken, vertelt Van Steenbergen. "Zij blijven maar kort en dat zorgt voor een zekere mate van vrijmoedigheid."

"Ik sprak laatst een bewoner die 's ochtends zijn gordijnen opende en in de lenzen van negen amateurfotografen keek. En de bezoekers blijken graag op de houten huizen te kloppen om te kijken of het wel echt hout is. Als je de bewoner van dat huis bent, is dat niet prettig natuurlijk."

Toerisme moet iets opleveren
De Zaanse Schans heeft er bij het Amsterdamse Tours and Tickets, de belangrijkste leverancier van bussen met toeristen, op aangedrongen rekening te houden met de bewoners van de attractie.

"Dat heeft er onder meer toe geleid dat een bezoek aan de molens in het programma is opgenomen. Dat zorgt ervoor dat de mensen wat langer blijven en de vereniging die de molens onderhoudt, spint er garen bij. Het is goed voor het draagvlak als het toerisme ook iets oplevert."

In Amsterdam beseft men dat het ook voor de hoofdstad belangrijk is dat de bezoekers in de omgeving welkom blijven. Eduard Pieter Oud van Amsterdam Marketing benadrukt dat het humeur in Old Holland goed moet blijven.

"Wij beschouwen een succesvolle stad als een stad waar wonen, werken en recreatie met elkaar in balans zijn. Dat geldt voor ons, maar ook voor deze dorpen. Over tien jaar moet het hier nog steeds leefbaar zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.