Gedeelde ruimte achter CS nu ook officieel succes
De 'shared space' achter Amsterdam CS, waar voetgangers en fietsers zelf bepalen wie voorrang heeft, blijkt te leiden tot veel minder incidenten. De gemeente gaat daarom door met het regelloze concept.
Vóór de inrichting van de shared space zaten fietsers, voetgangers en scooterrijders elkaar achter CS veel vaker dwars dan erna, blijkt uit een gemeentelijke evaluatie, waarbij onder meer gebruik is gemaakt van camera's. Fietsers moesten voorheen vaker ineens remmen of uitwijken (incidenten) en maakten vaker een noodstop.
Tijdens de evaluatieperiode is op drie momenten gemeten hoe vaak het misging achter CS. Opvallend is dat het aantal incidenten in de derde meetperiode het laagst was, hoewel er toen aanmerkelijk meer verkeer was.
Twee botsingen
Na de invoering werden tijdens drie meetperiodes van in totaal 38 uur 24 'conflicten' geconstateerd, waaronder twee botsingen en twintig incidenten. Tijdens een meting vóór de invoering van shared space werden in slechts drie uur al één botsing en vijftien incidenten geteld. Wethouder Pieter Litjens (Verkeer) concludeert dat het aantal conflicten met een factor acht is teruggebracht.
Zowel de Fietsersbond als Cliëntenbelang Amsterdam, die opkomt voor onder meer zieken, ouderen en gehandicapten, maken zich desalniettemin zorgen. Litjens wijst erop dat voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals gehandicapten, een alternatieve route beschikbaar is via een voetgangersoversteekplaats.
Hij stelt dat 'gedeelde ruimte' niet de standaard moet worden in Amsterdam. "Grote groepen fietsers en bromfetsers kunnen op dit punt kruisen met lage snelheid en hebben voldoende uitwijkmogelijkheden. Het principe is niet geschikt voor elke locatie."