Gebruiksplatform voor witgoed Bundles breidt uit
Na een hoopvol begin met wasmachines gaat de Amsterdamse start-up Bundles meer abonnementen op apparaten aanbieden. Klanten betalen daardoor niet voor het bezit, maar voor het gebruik. Een groep investeerders steekt zes ton in Bundles en zijn duurzame bedrijfsmodel.
Het bedrijf begon in 2014 met Miele-wasmachines die per beurt worden afgerekend. Zo'n abonnementsmodel maakt de degelijke maar prijzige wasmachines voor meer huishoudens toegankelijk. De start-up houdt met software in de gaten of de machines zuinig worden gebruikt en of ze al toe zijn aan een onderhoudsbeurt.
De filosofie: als apparaten in bezit blijven van de fabrikant, loont het om ze zo te maken dat ze lang meegaan, goed repareerbaar zijn en opgebouwd uit herbruikbare materialen. Met de wasmachines werd onlangs de grens van duizend klanten gepasseerd.
Internetplatform
Hetzelfde model wil Bundles nu ook toepassen op andere apparaten en zelfs meubels. Bundles moet daarom een internetplatform worden waar fabrikanten zelf hun spullen als abonnement kunnen aanbieden.
Daarbij denkt de Amsterdamse start-up bijvoorbeeld aan koelkasten, koffiemachines, verwarming, fietsen, bedden en zitmeubels.