Gainsbourg, vie héroïque ***

Regie: Joann Sfar
Met : Eric Elmosnino, Lucy Gordon, Laetitia Casta

In de Parijse metro is elke verwijzing naar rookgedrag verbannen. Zo werd de pijp uit de mond van Mon oncle (Jacque Tati) verwijderd en verdween van de filmposter van Gainsbourg, vie héroique van regisseur Joann Sfarr de kringelende sigarettenrook rond het hoofd van de man die wordt vereenzelvigd met zijn eeuwige Gitanes.

Hoe zou Serge Gainsbourg dat zelf hebben gevonden? Geweldig natuurlijk. Zelfs over zijn filmposter onstond dus ophef: Gainsbourg was een man die zijn artistieke geloofwaardigheid graag zag uitgedrukt in het niveau van verontwaardiging dat hij bij de burgerij veroorzaakte. En de franse burgerij heeft die rol altijd trouw meegespeeld in de merkwaardige carrière van kunstenaar, muzikant, schilder, vrouwenveroveraar en professioneel provocateur Serge Gainsbourg. Vooral na zijn dood in 1991 groeide de internationale reputatie van Gainsbourg als muziekpionier.

Gainsbourg, vie héroique van Joann Sfar is gebaseerd op de gelijknamige biografische strip die Sfarr, striptekenaar en cineast, eerder maakt. Sfarr was vooral geïnteresseerd in de mythe die Gainsbourg rondom zichzelf had gesponnen.

De film werkt beter als een serie losstaande, mooi geënsceneerde scenes waarin we de verschillende hoofdstukken van de mythe verbeeld zien te worden, dan als een boeiend levensverhaal. Misschien komt het ook dat aan het eind van dat onmatige, drankzuchtige leven, man en mythe wel heel ver uit elkaar waren gegroeid en dat Sfarr wel met hele grote sprongen over de tijdperken heen springt. Je mist de tragiek van een man die alleen nog maar in zijn eigen glazen bol kon leven en iedereen om zich heen afstootte met zijn egomanie.

Neemt niet weg dat Eric Elmosnini, met dank aan de fraaie make up, een voortreffelijke Gainsbourg is en dat er een aantal memorabele scenes in de film zitten, vooral in zijn ontmoetingen met de vrouwen uit zijn leven. Het Franse supermodel Laetitia Casta speelt een soort über-BB en Lucy Gordon (pleegde vlak na de opnamen zelfmoord) is sterk als Jane Birkin.

Voor de fanclub van Gainsbourg is de film een feest van herkenning, maar de club krijgt er geen nieuwe leden bij. (MARK MOORMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden