Plus

­­­­­Gaan toeristen straks massaal naar Zuidoost?

­­Met de promotie van elf buurten buiten de overvolle binnenstad hoopt Amsterdam Marketing de toeristische drukte wat meer over de stad te spreiden.

Buurtencampagne ZuidoostBeeld Gemeente Amsterdam

Bij de receptie van de burelen van Amsterdam Marketing aan de De Ruyterkade hangt een groot beeldscherm waarop van minuut tot minuut te volgen valt hoeveel bezoekers op de website zitten, en waar zij zich bevinden. Het zijn er vandaag om half elf 367, voornamelijk in Europa, de Verenigde Staten en Rusland.

"Als zij straks voor het eerst naar Amsterdam komen, zullen zij doen wat alle bezoekers de eerste keer doen," vertelt directeur marketing Geerte Udo. "In de rij staan voor het Anne Frank Huis, een bezoek brengen aan het Rijksmuseum en een rondvaart maken door de grachten. Dat zijn dus niet de mensen waar deze campagne voor bedoeld is."

Herhaalbezoekers
Deze campagne, dat is de buurtencampagne die morgen van start gaat, een grootschalig marketingoffensief waarmee Amsterdam Marketing en de gemeente hopen de toeristische drukte over de stad te spreiden. Met de promotie van elf buurten buiten de overvolle binnenstad moeten de 'herhaalbezoekers' worden verleid om de vleugels uit te slaan, en ook eens een dagdeel door te brengen op bijvoorbeeld de Oostelijke Eilanden, in Bos en Lommer of Zuidoost.

De buurtencampagne ligt wat dat betreft in het verlengde van eerdere inspanningen van Amsterdam Marketing om met name de buitenlandse bezoekers niet alleen naar Amsterdam te voeren, maar ook naar nabijgelegen attracties als de Keukenhof (Flowers of Amsterdam), het Muiderslot (Amsterdam Castle) en Zandvoort (Amsterdam Beach).

Billboards
Udo: "We richten ons met deze campagne op de bezoekers die Amsterdam al enigszins kennen, en eraan toe zijn andere delen van de stad te verkennen. Dat is een grote groep trouwens: van de achttien miljoen mensen per jaar is de helft hier eerder geweest."

Voor de nieuwe campagne worden alle wapens in stelling gebracht. Er komen het hele jaar door kleurige billboards in de stad te hangen, de website geeft meertalig informatie over de elf buurten en er verschijnt een buurtengids in een oplage van 150.000 exemplaren met beschrijvingen en tips voor een dagje uit.

"Die komen in de hele metropoolregio in koffietentjes, hotels en culturele hotspots te liggen," vertelt Nico Mulder, manager consumer marketing van Amsterdam Marketing. "Maar ook via onze sociale media zullen we alles doen om de elf buurten onder de aandacht te brengen. Het streven is om een kwart meer bezoekers naar die gebieden te brengen."

In the neighbourhood

NDSM: Old shipyard turned creative haven

Noordelijke IJ-oever: Urban renewal meets ­nature’s beauty

Westerpark: Vibrant atmosphere against a green backdrop

Oud-West: Local hotspots and hidden gems

Bos & Lommer en De Baarsjes: Celebrating ­diversity around every corner

Oud-Zuid: From age-old art to high-end chic

De Pijp: Bustling mix of culture, cuisine and cafés

Oosterpark: Hip places, green spaces and ­diverse faces

Oostelijke Eilanden: Where water and modern architecture meet

De Plantage: Cultural garden with an elegant touch

Zuidoost: Cultural melting pot and large-scale entertainment

Jaren voorbereiding
Aan de campagne zijn jaren van voorbereiding en onderzoek voorafgegaan, vertelt Mulder. "We zijn heel gericht op zoek gegaan naar de verschillende karakters van de Amsterdamse buurten. Daarvoor zijn we op de fiets de stad ingetrokken en met bewoners en ondernemers in gesprek gegaan over hun buurt."

Mulder: "Voorwaarde is wel dat een buurt ook echt iets te bieden heeft. Je kunt iemand wel met veel toeters en bellen naar een bepaalde buurt lokken, als daar vervolgens niets te beleven valt, is hij snel weer terug in de binnenstad."

Spectaculair
Van sommige buurten is de aantrekkingskracht zonneklaar. Zo zal het uitkijkpunt in de nieuwe A'DAM Toren naast Eye vanaf de opening in mei gegarandeerd drommen bezoekers naar Noord trekken. Oud-Zuid heeft met de musea goud in handen.

Udo vult aan: "Maar het aanbod voor de bezoekers hoeft niet per se spectaculair te zijn. Uit onderzoek blijkt dat veel van hen het ook heel prettig vinden om zomaar een beetje in een buurt rond te dwalen. Maar dan wil je wel een leuk koffietentje of een paar bijzondere winkels tegenkomen."

Het effect van de campagne moet binnen drie jaar merkbaar zijn, verwacht Udo. "We doen dit niet voor de korte termijn. De groei van het aantal bezoekers uit binnen- en buitenland zal de komende jaren nog wel doorzetten. Het is een ontwikkeling waar we rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld door nu maatregelen te nemen om de drukte te spreiden."

Beeld Gemeente Amsterdam
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden