Plus

Fundaverslaving: wonen in honderd huizen per dag

Schrijver en huiszoekende Emma Curvers is Fundaverslaafd. Velen met haar verlekkeren zich dagelijks aan de woningen die ze nooit zullen kopen.

De typische Fundabezoeker is een vrouw tussen de 20 en 34 jaar. Beeld Gijs Kast

In één scenario bewoon ik een pittoresk boerderijtje met moestuin en jachthond. In het andere woon ik met mijn drie bastaardkinderen in een excentriek kerkje met een atelier. En het derde scenario bestaat uit een leven in een strakke designdoos - met zwembad - waarin ik een opgeruimd Prodentgezin leid.

In werkelijkheid lig ik in mijn bed op driehoog op mijn smartphone te funda'en (ik funda, jij fundaat, wij funda'en). Ik negeer het feit dat ik helemaal geen groene vingers heb noch een jachthond. Ook heb ik helemaal geen zin om een zwembad te onderhouden. Of ik kans maak om ooit in een van mijn droomhuizen te wonen? Voorlopig loop ik meer kans op RSI.

Dopamine
Scrollen en swipen, soms uren aaneen en moederziel alleen. Artsen zijn het nog niet eens over de vraag of internetverslaving een aandoening is. Volgens psychologen ga ik eindeloos door met funda'en, omdat ik dopamine aanmaak als ik iets bijzonders tegenkom: de 'Fundafix', de rush, de vreugde van de vondst.

Ik las eens een verhaal over een vrouw van 28 jaar die door haar Fundaverslaving bijna haar baan was verloren. Ze zocht niet eens een huis. Trut! dacht ik. Daarmee bedoelde ik ook mezelf, want al dat scrollen kost tijd die ik wel beter kan besteden.

Virtualrealitybril
Funda lanceerde vorig jaar op het Fundament'15- evenement de Oculus Riftbezichtiging. Met een virtualrealitybril loop je door het huis van je gading. Sinds november zijn de foto's groter en worden video's, 360 gradenfoto's en interactieve plattegronden beloond met een betere ranking voor het huis. Begin december verdwenen de tabjes en licht de site op de voorpagina elke vrijdag droomhuizen uit.

Op dit moment bewoon ik zo'n twintig stulpjes op Funda. Ik kijk bij de mensen binnen, ik zet digitaal mijn meubilair op het plattegrondje neer. Op maandag plaatst Funda geen nieuwe woningen op de website, maar dat weerhoudt me er niet van de site of app in de loop van de dag zo'n vijf keer te verversen.

Droommachine
Let wel: ik heb nog nooit een huis gekocht en ik ben de enige niet. Het 'kijken kijken niet kopen' blijkt de Nederlander ook op dit vlak prima te passen: de website heeft zo'n 391 miljoen pageviews per maand op 29 miljoen bezoekers, terwijl in diezelfde tijd maar een huis of 16.000 wordt verkocht. Voor veel mensen is Funda ook een droommachine. Funda genereert oneindig veel toekomstscenario's: van het eenvoudige plattelandsbestaan in dat Brabantse boerderijtje tot het mondaine leven in een Amsterdams grachtenpand.

Concurrentie van andere sites is er nauwelijks. De website werd in 2001 opgericht door makelaarsclub NVM en had alleen door het marktaandeel van 75 procent van NVM al een onverslaanbare voorsprong. Pas sinds kort is de voorkeurspositie van huizen van deze makelaars ten opzichte van bijvoorbeeld VBO makelaars komen te vervallen.

Scrollen voor de lol
Vooral tijdens de lunchpauze schieten de statistieken omhoog. Als er een collega nadert, klik ik de pagina snel weg. Toch verraadt dat akelig herkenbare oker me nu en dan ('Zo-ho! Zitten we lekker op Funda?').
Tot nu toe kwamen met name vrouwelijke medeverslaafden uit de kast (columnistes Aaf Brandt Corstius en Renske de Greef en actrice Sanne Vogel, om wat namen te noemen), maar mijn mannelijke collega B. kan er ook wat van. "Het komt in vlagen," zegt hij. "Dan doe ik het ineens weer elke dag een half uur tot een uur. Tot ik het aanbod uit mijn hoofd ken." B. zoekt overigens geen huis.

Sinds ik weet dat ik mijn huurhuis uit moet, ben ik echt dwangmatig aan het funda'en geslagen. De aangetrokken woningmarkt is goed nieuws voor verkopers en makelaars, maar voor starters is het geen feest. In de hoofdstad is de markt alweer overspannen: de doorsnee koper kan er niet terecht.

Drie biedingen
Twintig bezichtigingen en drie biedingen verder ben ik nog steeds zonder huis. De dagen van scrollen voor de lol liggen achter mij. En dan die steek in mijn maagstreek bij de woorden 'Verkocht onder voorbehoud'.
Ik zet de prijsklasse weer even op 'geen maximum'. Eindelijk, leefbare huizen! Gewoon, voor het geval ik morgen een fortuin win, verdien of erf. Ik merk soms dat ik mezelf erger met dat doelloze gesurf langs carrara-marmeren badkamers, inpandige zwembaden en de onder architectuur aangelegde siertuinen.

Surfen is sneu, is meestal de opvatting, want internet is niet het echte leven. Kijken naar huizen riekt naar ontevredenheid over het dagelijkse bestaan. Als je zo veel tijd besteedt aan fantaseren over een ander leven, is het tijd om iets aan je eigen leven te doen. Maar is dromen per se beter dan doen, of hangen die twee samen?

Games
Misschien maken we de kloof tussen de digitale en de offline wereld onnodig groot. Huizen kijken is niet alleen je vergapen aan pracht en praal, zoals je vroeger kon bij bekende Amerikanen in MTV Cribs. Ik gok dat veel Fundajunks zich vroeger net als ik verloren in games als The Sims, waarbij je eindeloos huizen en gezinnen bouwde en weer verwaarloosde of weggooide.

Door op zoveel mogelijk vlakken scenario's te ontwikkelen, vorm en motiveer ik juist mezelf. Is het niet nuttig om je leven te schetsen voor je het in praktijk brengt?

Funda speelt slim in op de behoefte om dingen te visualiseren. Momenteel bekijk je met de Oculus Rift een huis op kantoor bij de makelaar, maar als ik straks ook nog op 'Oculus Riftbezichtiging' kan klikken, moet het niet al te lastig zijn mijn holografische meubilair in het huis te zetten. Dan nodig ik mijn vrienden uit voor de housewarming. Dan is er echt geen noodzaak meer om het leven te leven. Dan kan ik het naspelen op Funda.

Gluren bij de buren
Veel Fundabezoekers komen op de site om 'even te spieken', zegt Gonneke Daris, woordvoerder van Funda. "Spieken naar het huis dat verderop in de straat te koop staat, het huis van die BN'er, voor wooninspiratie of om te dromen over 'wie-weet-ooit'."

"Nederlanders gluren graag bij de buren en dorpsgenoten, dat doen wij bij Funda ook allemaal." Deze groep bezoekers noemen ze bij Funda 'funzoekers'. "De funzoeker bekijkt vooral de foto's en is weer weg. De serieuze zoeker blijft langer bij een huis hangen, om de kenmerken en de plattegrond te bekijken."

Zevenhonderd koophuizen per dag
Het is vooral nieuwsgierigheid die de bezoeker naar Funda trekt. In 2015 kwamen er gemiddeld zevenhonderd nieuwe koophuizen per dag bij. Het wordt de Fundaliefhebber ook steeds makkelijker gemaakt. "Via de Funda-app zoek je op basis van de plek waar je bent. Als je door een straat loopt en een tekoopbord ziet, heb je het huis op Funda in no time gevonden."

En Funda werkt aan meer. "Nu krijgen twee mensen die exact dezelfde opdracht invoeren, ook dezelfde resultaten. In de toekomst willen we dat eerder bekeken huizen meebepalen in de volgorde waarop we de zoek­resultaten tonen. Je kunt denken aan hoe Google dat doet, daar ziet geen enkele gebruiker dezelfde resultaten." Het 'User experience team' van Funda houdt alle trends in de gaten. Nieuwe ontwikkelingen worden vooraf getest met gebruikers van Funda.

Daris weet dat een bezoeker gemiddeld per keer 6,49 minuten op Funda kijkt. "Maar er zijn grote uitschieters; sommige bezoekers blijven uren plakken. Neem mei, er waren ruim 350 gebruikers die meer dan vijftig uur op Funda hebben gezeten. Ben je dan verslaafd? Tja."

De typische Fundabezoeker…

- is een vrouw
- is tussen 20 en 34 jaar
- leest geregeld de Viva
- is verantwoordelijk voor de dagelijkse aankopen
- heeft een hypotheek afgesloten
- heeft een bovenmodaal inkomen
- heeft één kind tot 17 jaar
- woont in een middelgrote stad
- is hoogopgeleid
- kijkt relatief weinig tv
- koopt minimaal één keer per maand online
- heeft een auto

Bron: Funda facts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden