Plus

Frustraties brengen Tweede Taxioorlog nabij

Amsterdamse taxichauffeurs hebben een nogal kwestieus imago en daar hadden ze de afgelopen dagen weer flink last van. Een analyse van de positie van de Amsterdamse taxichauffeur.

Het werk van de Amsterdamse taxichauffeur wordt er niet makkelijker op Beeld ANP
Het werk van de Amsterdamse taxichauffeur wordt er niet makkelijker opBeeld ANP

Bedriegers en proleten zijn het. Ze naaien je waar je bij staat. Ze intimideren en ze klagen aan één stuk door, over teruglopende inkomsten en over veel te strenge controles. Ze durven vijfhonderd euro te vragen voor een ritje van geen twintig minuten. Dat is het imago van de Amsterdamse taxirijder.

Ook de afgelopen week zaten de chauffeurs in de hoek waar de klappen vallen. Meestal ging het over Schiphol, waar toeristen, vers geland, worden belaagd door ronselaars: groezelige mannen die klanten naar een parkeergarage proberen te loodsen waar hun taxi staat.

Als er niet wordt geduwd of getrokken, wordt er in elk geval heel vervelend gedaan. Zangeres Skin plaatste een video van de chaos op Facebook.

Werk steeds onmogelijker
De gemeente Amsterdam, ervaringsdeskundige, bood het arme kleine broertje Haarlemmermeer hulp aan en ook staatssecretaris Sharon Dijksma greep in. Wat blijft hangen: taxichauffeurs zijn criminelen.

Maar dat het allemaal alleen maar de schuld is van taxituig is een beetje te gemakkelijk. Sterker nog: je zou ook kunnen zeggen dat taxichauffeurs hoe langer hoe meer het werken onmogelijk wordt gemaakt.

Op Schiphol bijvoorbeeld, waar de 'ronselaars' vooralsnog gewoon het recht hebben, door een rechtbank geschraagd, op het plein klanten te werven. Elke keer als ze beet hebben, lopen ze het risico dat beveiligers van de luchthaven hún klanten proberen te overtuigen van het feit dat ze beter een taxi kunnen nemen van de officiële standplaats.

Dat is frustrerend. En dan werd deze week ook nog bekend dat chauffeurs van Uber wél gewoon klanten mogen oppikken naast de standplaats op Schiphol.

Leg dat maar uit aan je klant
Maar ook in de stad hadden de chauffeurs een rotweek. Op het Leidseplein, dé cashcow voor taxirijders, vindt al langer groot onderhoud plaats: taxi's kunnen er nauwelijks een kant meer op.

De maatregelen op het Muntplein maken het sinds woensdagochtend voor chauffeurs praktisch onmogelijk klanten op te pikken of uit te laten stappen in vrijwel het gehele gebied rond het Rembrandtplein. Herengracht, Singel, Spiegelgracht? Allemaal verboden gebied. Leg dat maar uit aan je klant.

De onvrede valt in vruchtbare aarde: chauffeurs hebben al jaren het gevoel dat ze niets mogen, dat ze zijn overgeleverd aan de nukken en grillen van controleurs die bij het minste of geringste bonnen schrijven.

De temperatuur loopt op
De spanning loopt dus op. Er wordt gesproken over acties, over het blokkeren van alle afslagen van de Ring, over brandjes stichten en erger.

Verontrustend is dat de groep van boze chauffeurs zich uitbreidt. Het zijn niet meer alleen incidentele oproerkraaiers, ook onder de voorheen veel gematigdere rijders loopt de temperatuur op. Het broeit al enige tijd, maar hoe langer hoe meer ontstaat er een explosieve situatie.

Alleen al om die reden liepen deze week de bazen van de taxiorganisaties zich het vuur uit de sloffen. Houdt het hoofd koel, maande de ene. Als je gaat actievoeren haal dan het daklicht van onze organisatie van uw auto, meldde een ander.

Tweede Taxioorlog
Taxichauffeurs moeten niet zeiken, zou je kunnen zeggen. En inderdaad: de branche heeft alle strenge regels vooral aan zichzelf te danken. Tussen het koren gaat meer kaf schuil dan in welke andere beroepsgroep dan ook.

Maar niet vergeten mag worden dat het overgrote deel van de rijders wel deugt, wel service levert en zich zo goed en zo kwaad als dat gaat aan alle regeltjes probeert te houden.

Maar de omstandigheden waaronder chauffeurs moeten werken, gevoegd bij het veel te grote aantal taxi's dat dag in dag uit rondrijdt over Amsterdamse straten en pleinen, scheppen onmiskenbaar voorwaarden voor een Tweede Taxioorlog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden