Franse elite wil geen dagjesmensen in Atlantisch paradijsje

Oesterbanken op het Ile de Ré. Foto GPD/Olivier van Beemen Beeld
Oesterbanken op het Ile de Ré. Foto GPD/Olivier van Beemen

ILE DE RÉ - Het Ile de Ré, een eilandje voor de Franse westkust, is een lustoord voor gegoede Fransen. Maar nu dreigt de tol te worden afgeschaft die bezoekers betalen om het eiland te bereiken en dreigt er een invasie van gewone dagjesmensen!

Het witte huisje met de grijze luiken bij het postkantoor van het plaatsje Ars en Ré? Dat is van de socialistische oud-premier Lionel Jospin en zijn vrouw, de filosofe Sylviane Agacinski. Ze zijn dorpsgenoten van modeontwerpster Sonia Rykiel en van schrijfster Yasmine Reza, die vorig jaar een bestseller schreef over de campagne van president Nicolas Sarkozy.

In de jaren zestig ontdekten hippe Parijzenaars het ongerepte eiland Ile de Ré voor de Atlantische kust, nabij La Rochelle. Sindsdien hebben talrijke Franse acteurs, intellectuelen en zakenlieden, politiek meestal links van het midden, zich in een van de tien dorpen op Ré gevestigd. Het is een ideale verblijfplaats voor bobo's geworden, Franse yuppen.

's Zomers eten de 'bourgeois-bohème' in Richelieu, het restaurant met Michelinster in het plaatsje La Flotte, ze spelen tennis of gaan op de fiets richting de vuurtoren. Of ze maken een wandeling door de hoofdplaats Saint-Martin, waarvan de verdedigingswerken dit jaar een plaats kregen op de werelderfgoedlijst van de culturele VN-organisatie Unesco.

In het kielzog van de beau monde kwamen ook steeds meer gewone Fransen naar het Ile de Ré. Dat werd vanaf 1988 ook een stuk makkelijker, toen een drie kilometer lange brug in gebruik werd genomen die het eiland met de kust verbindt. Recenter leidde de opening van directe budgetvluchten tussen La Rochelle en Londen tot een nieuwe stroom toeristen. Jaarlijks krijgt Ré, dat even groot is als Terschelling, bezoek van meer dan 150.000 gasten, bijna tien keer zoveel als het inwonertal.

''Toeristen zijn welkom, maar niet iedereen. Daarvoor is gewoon geen plaats", zegt Bernard Dorin, vijfde generatie eilandbewoner en voorzitter van de vereniging 'Vrienden van het Ile de Ré'. Hij maakt zich zorgen over de aanstaande afschaffing van de 16,50 euro tolgeld, die voor de passage betaald moet worden. Vanaf 2012 hebben gebruikers de kosten van de brug afbetaald en kost een bezoek aan Ré nog slechts drie euro ecotaks.

Op de zolder van zijn huis met zwembad in Le Bois-Plage, waar de vrienden van Ré vergaderen, legt Dorin uit dat de bewoners bang zijn dat er steeds meer dagjesmensen komen naar de mooie zandstranden van het eiland. ''Dat maakt het eiland onleefbaar, voor ons en voor hen. Het moet hier geen Saint-Tropez worden", zegt hij, verwijzend naar de drukke kustplaats aan de Cète d'Azur.

Dorin, die twintig jaar geleden tegenstander was van de aanleg van de brug, vindt dat het exclusieve karakter van het eiland - voor zover dat nog bestaat - bewaard moet blijven. De enige oplossing is volgens hem het behoud van de tolheffing, die bewoners van Ré zelf overigens niet hoeven te betalen.

Ook Patrice Raffarin, achterneef van oud-premier Jean-Pierre Raffarin, vindt dat de tol gehandhaafd moet blijven. Hij is burgemeester van Rivedoux-Plage, het eerste plaatsje na de brug. ''Hier komen beide hoofdwegen van het eiland samen. Iedere automobilist komt door Rivedoux", zegt hij op zijn kantoor in het bescheiden gemeentehuis, waar een constante stroom auto's aan zijn raam voorbij rijdt.

Raffarin vindt dat er best plaats is voor meer toeristen, zolang zij hun auto maar op het vasteland achterlaten en met de bus of de fiets komen. ''We moeten meer investeren in het openbaar vervoer", zegt hij.

Bovendien zouden bewoners volgens Raffarin zelf niet langer voor ieder wissewasje hun auto naar La Rochelle moeten pakken. Van de drie miljoen jaarlijkse passages komt 40 procent voor rekening van de bewoners. Zelfs Dorin geeft toe de brug wel handig te vinden als hij een boodschap nodig heeft, terwijl hetzelfde product vaak voor iets meer te koop is op het eiland zelf. (OLIVER VAN BEEMEN)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden