PlusKlapstoel

Frans van der Avert: 'Amsterdam is een puber die in een groeistuip zit'

Frans van der Avert (1963) is algemeen directeur Amsterdam Marketing. Sinds 2011 is hij de man die onze stad nationaal en internationaal in de etalage zet en organisator van de Uitmarkt, die vrijdag zijn 40-jarige jubileum viert.

Frans van der Avert: 'Ik moet me vaak verantwoorden en dat is soms wel vermoeiend'Beeld Marc Driessen

Rilland-Bath

"Het eerste dorpje als je Zeeland binnenrijdt vanuit Brabant, met zo'n 2700 inwoners. Omdat je een katholieke en een protestantse lagere school had, zat ik maar met vier kinderen in de klas. Achteraf was dat best fijn, want je was altijd snel aan de beurt. Leve de verzuiling!"

"Op mijn zestiende ontdekte ik dat ik op jongens viel en dat is in zo'n klein dorp wel onhandig. Gelukkig zijn er geen nare dingen gebeurd, maar ik zeg wel altijd: mijn coming-out is de grootste teleurstelling van mijn leven. Iedereen, tot aan mijn oma toe, reageerde met: hèhè! Dat wisten wij allang!"

Kapsalon

"Ik kom uit een echte kappersfamilie. Mijn opa was kapper, net als zijn drie kinderen. De salon van mijn moeder was een soort bijenkorf. Als ik uit school kwam, zat het halve dorp er aan de koffie te kwekken en te roddelen. Omdat veel vrouwen daar nog de traditionele Zeeuwse kleder- en haardracht volgden, deed mijn moeder goede zaken, dus als het druk was hielpen mijn zus en ik een handje mee. Mijn moeder zat thuis niet klaar met de thee."

Dienstplicht

"Ja! Mijn ouders sleepten ons op vakantie altijd eindeloos mee langs kerken, musea en andere bezienswaardigheden. Voor de meeste kinderen is dat de hel, maar bij mij sloeg dat wel aan. Ik ging museologie studeren en toen ik klaar was, moest ik in dienst."

"Ik dacht: ik heb net cultuurbehoud gestudeerd. Dat matcht niet echt met oorlog en vernietiging. Via de vervangende dienstplicht kon ik bij het Rijksmuseum terecht. Liep ik daar als 21-jarig joch elke ochtend door de eregalerij langs de Nachtwacht. Goedemorgen. Ik heb er twaalf jaar gewerkt en ging weg toen het dichtging. Ik denk vaak: ik heb mijn carrière te danken aan het leger."

Henk van Os

"Ik heb twee leermeesters, en hij is er een. Ik was zijn woordvoerder en heb van hem geleerd niet te ingewikkeld te doen. Nu is dat veel gebruikelijker, maar toen was de museumwereld nog heel deftig en het Rijksmuseum best een ivoren toren."

"Hij ging gewoon elke week in de skybox van ABN Amro zitten bij Ajax, want daar ontmoette hij nieuwe sponsors. Nou, dat was toen echt nog ongehoord. Ik en andere jonge collega's konden dit in zijn slipstream voortzetten. Het was de zandbak van Henk van Os en wij waren de kinderen die daarin mochten spelen."

Richard III

"God ja. 'Een paard! Een paard! Mijn koninkrijk voor een paard!' Lappen tekst moest ik kennen voor die rol in de jaarlijkse productie van de toneelvereniging van het Rijksmuseum. Troost Voor Allen heetten we, vernoemd naar de bekende 18de-eeuwse toneelschilder Cornelis Troost."

"Het was reuze amateuristisch, met nul potentie, maar toch behoorlijk zware kost. De Kersentuin van Tsjechov en Midzomernachtsdroom van Shakespeare en dus Richard III. Het zorgde voor een enorme binding in dat grote gebouw met die gelaagde organisatie. In the end stond je allemaal in je onderbroek in de kleedkamer. Of je nou tuinman was of conservator."

Hermitage Amsterdam

"Een van mijn grote professionele hoogtepunten. Onder leiding van mijn tweede leermeester Ernst Veen geopend in 2009. Binnen tijd en binnen budget. Uitzonderlijk, vooral als je bedenkt dat ik nog door de ruimtes liep met mijn meetlint toen de bejaarden van Het Amstelhof er nog zaten."

"Op de opening waren Beatrix en Willem-Alexander aanwezig, maar ook de toenmalige president van Rusland, Dmitri Medvedev, die omringd was door 235 man beveiliging. Duikers in de Amstel, overleg met Buitenlandse Zaken. Een gekkenhuis, maar fantastisch."

Mister Amsterdam

"Amsterdam Partners, het Amsterdams Toerisme & Congres Bureau en het Amsterdams Uitburo. Niemand zong hetzelfde liedje. Ik ergerde me er mateloos aan. Wat is Amsterdam? Wie is Amsterdam? Er moest iets gebeuren en ik dacht: ik solliciteer gewoon. Een jaar lang zat ik met al die boze directeuren aan tafel voordat alle neuzen dezelfde kant op stonden. Dat past bij mij: ik ben een bouwer, geen oppasser."

Brenger van het kwaad

"Haha, tja, en dat terwijl Amsterdam Marketing er niet alleen voor bezoekers is, maar juist ook voor de bewoners en bedrijven. Toch denkt iedereen dat wij de veroorzaker zijn van alle problemen. Ik moet me vaak verantwoorden en dat is soms wel vermoeiend. Natuurlijk wil ook ik geen bierfietsen meer. De stad is geen attractie, het is een plek waar geleefd wordt. Maar je moet drukte niet met overlast verwarren."

"De discussie over onze rol vind ik best zwaar, want de kritiek is vaak onterecht. Ook wij maken fouten, maar hoewel we al heel lang geen actieve marketing in het buitenland meer doen blijven de bezoekersaantallen toch stijgen. Eigenlijk een luxeprobleem als ik mijn buitenlandse collega's hoor."

Inschattingsfout

"We hebben met zijn allen onderschat hoe snel de stad is geëxplodeerd. Ik denk dat wij in 2012 niet in de gaten hadden wat het gevolg zou zijn van de enorme culturele injectie en de stijging in goedkoop vervoer en accommodaties. Als je zes musea renoveert en bouwt, theaters opent, de stad met een fantastische Pride op de kaart zet en daarnaast nog 275 festivals organiseert, dan komen daar - gek genoeg - mensen op af."

"Je kan zeggen: we houden ermee op. Maar dat willen de bewoners ook niet. Amsterdam is een puber die midden in een groeistuip zit. Steeds meer bewoners, steeds meer studenten, steeds meer bedrijven en steeds meer bezoekers. Dat was in het einde van de 16de eeuw al zo en toen is de grachtengordel bedacht, en vervolgens zijn in de 19de eeuw De Pijp en Zuid bedacht."

"Wil je het echt aanpakken, dan moet de overheid aan de slag. Dat is niet omdat ik de verantwoordelijkheid van me af wil schuiven, maar Amsterdam Marketing is geen handhaver. Ik ben het eens met Kajsa Ollongren: groei is er, wij moeten die groei faciliteren en reguleren."

Nieuw-West

"Een wijk die we niet hebben meegenomen in onze nieuwe buurtencampagne. IJburg zit er ook niet bij, want je moet mensen wel ergens heen sturen. Wat is worth the detour, faut le ­voyage? Je moet een dna aan een wijk geven."

"Le Marais in Parijs is een andere wijk dan het Quartier Latin. Het werkt als een smartiesdoosje. Elke wijk heeft zijn eigen kleur."

"Nieuw-West zit er nu nog niet bij, maar we zijn wel met die wijk bezig. We hebben dit jaar voor het eerst 24H Nieuw-West gedaan en de I Amsterdamletters staan aan de Sloterplas. Om een wijk succesvol te laten zijn, moet hij eerst lokaal gedragen worden."

"Denk aan De Pijp. Vroeger was het heel arm, toen kwamen de studenten en daarmee de leuke goedkope cafés, toen ging de rest van Amsterdam erheen, vervolgens de rest van Nederland en beetje bij beetje belandde het in de reisgidsen en kwamen de toeristen. Je kunt niet op een dag besluiten: en nu moet iedereen naar De Pijp."

Eberhard van der Laan

"Ontzettend eigenwijs, op een leuke manier, en een enorme dossiervreter met een grenzeloze passie. Het emotioneerde mij dat hij in Zomergasten Amsterdam een lieve stad noemde, want dat is het ook."

"Hij heeft me geleerd dat je je verantwoordelijkheid als hoofdstad moet nemen. En ik als directeur Amsterdam Marketing dus ook. Wij mogen alleen even op de stad passen en het komt niet door mij dat Amsterdam zo geweldig is, dat komt door Amsterdam. Het is onze taak samen te werken en kennis te delen met andere gemeenten. Dus als locomotief zeggen: spring op de trein! Doe mee!"

Amsterdam Beach

"Als je een buitenlandse bezoeker een verhaal vertelt, heb je het niet over IJmuiden en Bloemendaal. We vergeten vaak dat mensen in Londen of Madrid een half uur of langer in de metro zitten en nog steeds de stad niet uit zijn. Een half uur in de trein vanaf Amsterdam en je stapt het strand op. Wat Eberhard zei in Zomergasten over 'the randstad' is gewoon waar. We zullen die metropool moeten worden, alleen hebben we dan te maken met allerlei gemeentes en bestuurslagen, en dat is bijna niet werkbaar."

Etaleur

"We maken al vijftig jaar de Uitkrant en al veertig jaar de Uitmarkt en daarmee presenteren we het volledige culturele aanbod. Dat aanbod is alleen zo enorm dat de vraag is: wat zet je in de etalage? Zoals de Bijenkorf ook maar een paar etalages heeft voor hun gigantische aanbod. Neem je alles, of een selectie waarmee je mensen verleidt? Wij doen het laatste, omdat je zo meer mensen naar binnentrekt. Als je niet kiest, word je niet gekozen."

Bette Midler

"Een groot idool van mij. Ik zag haar voor het eerst toen ik 17 was en haar show in Carré op tele­visie kwam. 'Hello Amsterdam, here are my tits!' Als homo in de dop was ik meteen om. Ik heb al haar cd's, dus toen ik laatst in New York was en zag dat ze optrad, moest ik erheen."

"Ze is 71 jaar en doet acht voorstellingen per week. Geweldig. En ze heeft ook nog eens hart voor de stad. Met haar New York Restoration Project helpt ze verwaarloosde parkjes en pleintjes op te knappen. Zoals ze zelf zegt: 'I love nature, des­pite what she did to me'."

Fresku

"Ja... Erg, maar wie is Fresku? Ik ben gewoon te oud voor rapmuziek."

De Uitmarkt, 25 t/m 27 augustus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden