Frans Ankoné moet jonge ontwerpers beschermen bij Fashion Week

De Raad van Advies van de Amsterdam Fashion Week breidt 1 november uit met een vijfde lid: Frans Ankoné. Hij moet erop toezien dat de modeweek niet te commercieel wordt, een angst die heerst bij de creatieve kant van de modewereld.

Frans AnkonéBeeld Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam

Ankoné geldt als een grote naam op het gebied van mode, met ervaring in verschillende takken van de sector, waaronder tijdschrift New York Times magazine.

Vorig jaar trok de organisatie van de modeweek nieuwe directeur Rob Zomer aan. Zijn opdracht was duidelijk: hij moest meer sponsors vinden. De Fashion Week zet op jaarbasis een paar miljoen euro om, maar maakt geen winst.

Met grote namen als die van hoofdsponsor Mercedes-Benz en de dit jaar aangetrokken webwinkel Zalando, zou de Fashion Week te commercieel worden. Zo is de kritiek dat sponsors met speciale programmaonderdelen binnen de Fashion Week meer credits krijgen dan zij op basis van creativiteit zouden verdienen.

Afhankelijk
Critici plaatsen de kanttekening dat op deze manier de uiteindelijke doelstelling van het evenement in het geding komt. Er moet ruimte voor jonge, talentvolle ontwerpers blijven bestaan. Tijdens deze week kunnen zij hun netwerk uitbreiden en een kijkje krijgen in de zakelijke kant van de mode-industrie, zodat ze op termijn een eigen label kunnen opzetten.

Maar daar is wel geld voor nodig, verweert de directie van de Fashion Week zich. 'Er is geen andere oplossing,' zegt Zomer. Het evenement krijgt subsidie van de gemeente, maar die is bedoeld voor het downtownprogramma dat voorafgaat aan het officiële catwalkprogramma. 'Voor dat laatste zijn we volledig afhankelijk van sponsors.'

De Raad van Toezicht ziet er onder andere op toe dat de creatieve waarde van de modeweek beschermd wordt. Ankoné begeleidt studenten in het 'Honors Programma' van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), is als directeur betrokken bij MOAM, het modeproject van fotomuseum FOAM en heeft een column in Vogue. Voorheen werkte hij bij tijdschriften zoals Avenue, Vogue Deutsch en New York Times Magazine.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden