Foxtrot dreigt uit haven te verdwijnen

De in 1956 in Riga gebouwde Foxtrot, een onderzeeër uit de Zuluklasse. Foto Floris Lok

AMSTERDAM - Het lijkt erop dat de Foxtrot, een oude Russische onderzeeër, het land zal verlaten. De eigenaar, een Turkse firma, heeft een vergunning aangevraagd om de boot in het buitenland te laten slopen.

Het schip ligt sinds 2002 in Amsterdam. De Foxtrot is in 1991 door ondernemers uit Den Helder naar Nederland gehaald. De onderzeeër - toen B80 geheten - werd in 2002 voor 56.000 euro naar de NDSM-haven overgebracht door een Amsterdamse architect. Het idee was er een presentatieruimte in te beginnen. Verder dan een brainstormsessie van Heineken en een modeshow van Hans Ubbink is het echter nooit gekomen.

De onderzeeër werd daarom in dat jaar voor negentigduizend euro verkocht aan de in 2008 opgeheven stichting Historische Schepen KNSM-Eiland Amsterdam. De stichting zag de Foxtrot als een aanwinst voor het Maritiem Kwartier Amsterdam Noord, het inmiddels gestrande idee voor een historische zeehaven.

''Ik durf gerust te stellen dat stadsdeel Noord ons naar de kloten heeft geholpen,'' zegt Adriaan Jeukens, oud-operationeel directeur van het Maritiem Kwartier. ''Verscheidene bestuurders beloofden ons dat de kade opgeknapt zou worden en dat er elektriciteit zou komen, maar er gebeurde nooit wat.''

De kade van de NDSM-haven werd in 2007 wel opgeknapt, maar profijt heeft de stichting daar niet van gehad: het huurcontract met het stadsdeel was in 2006 beëindigd.

In juli 2005 was het schip tijdens de voorstelling Kursk van componist Merlijn Twaalfhoven voor het laatst toegankelijk voor het publiek. ''Een fantastisch ding. In Nederland is geen onderzeeër te vinden uit die periode,'' zegt Jeroen Mutsaers, initiatiefnemer van de NDSM-haven, opvolger van het Maritiem Kwartier.

De B80, een schip uit de Zuluklasse, werd in 1956 gebouwd, in Riga. Mutsaers had de Foxtrot liefst zelf in bezit gehad, maar kwam er vorig jaar niet uit met de Amsterdamse advocaat die de Turkse eigenaar vertegenwoordigt. ''Ze wilden er een ongelooflijk hoog bedrag voor hebben.'' Over de hoogte hiervan wil Mutsaers geen uitspraken doen.

Dat de Turkse firma geld wilde zien, hield verband met staalprijs. Die was in juli vorig jaar 332 euro per ton, maar is nu gekelderd tot 78 euro. Hiermee lijkt de onderzeeër ook een strop te worden voor de Turken, die vorig jaar een exportvergunning aanvroegen.

Voordat de Foxtrot Nederland verlaat, moet een borgsom van ongeveer één miljoen euro worden betaald. Volgens de Vrom-inspectie is dat nog niet gebeurd. De Turkse firma krijgt die borgsom terug als aangetoond is dat de Foxtrot volgens Europese regels is gesloopt. Onderdelen van de Foxtrot zijn volgens de inspectie bestemd voor een museum in het Spaanse La Coruña.

De B80 maakte in de Koude Oorlog deel uit van Project 611, de naam van de Navo voor Zuluonderzeeërs. De importeurs uit Den Helder dachten een onderzeeër uit de Foxtrotklasse (gebouwd tussen 1958-1967) op de kop getikt te hebben. Toen de onderzeeër hier aankwam, bleek het om een oudere Zulu te gaan. (ALWIN KUIKEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden