Fout PvdA nekte helmplicht voor snorscooters

Een 'bedrijfsongeluk' binnen de fractie van de PvdA heeft er in december toe geleid dat de gemeente de berijders van snorscooters niet met helm op naar de rijbaan kan sturen.

Beeld anp

Na een jarenlange lobby bleek minister Schultz van Haegen juni vorig jaar bereid om het voor Amsterdam mogelijk te maken een lokale helmplicht voor snorscooters in te voeren.

Amsterdam hoopte ze op die manier veilig naar de rijbaan te kunnen sturen en zo een einde te maken aan de groeiende overlast van snorscooters op het fietspad. Zo'n tachtig procent van de snorscooters rijdt te hard.

Kerstcrisis
De landelijke PvdA-fractie blokkeerde de komst van de helmplicht door vlak voor de kerst onverwacht voor een motie van het CDA te stemmen om het wetsvoorstel van de minister tegen te houden.

Dit gebeurde tijdens een lange serie stemmingen over allerlei moties. Tijdens zo'n stemming wordt de inhoud van de motie niet meer besproken. Wel is het gebruikelijk dat een fractie van tevoren nog even de verschillende moties bespreekt.

Door de hectiek van de Haagse kerstcrisis rondom de vrije artsenkeuze kwam dit er echter niet van. En dus gingen de PvdA-fractieleden blind af op het advies van de woordvoerder Verkeer, Duco Hoogland. Als ze zich hadden gerealiseerd dat ze daarmee stemden tégen de lobby van hun eigen partijprominent burgemeester Van der Laan en de Amsterdamse PvdA, was het waarschijnlijk anders gelopen.

Stemming
PvdA-verkeerswoordvoerder Attje Kuiken had zich namelijk eerder al lang en breed achter het Amsterdamse standpunt geschaard. Ze droeg haar portefeuille echter over aan Hoogland, nadat in november de twee Turkse PvdA-Kamerleden uit de fractie waren gestapt en de portefeuilles opnieuw moesten worden verdeeld.

Hoogland wil niets zeggen over de gang van zaken rond de stemming en daarna. Wel zegt dat hij voor het innemen van zijn standpunt geen contact heeft gezocht met de Amsterdamse PvdA of met Van der Laan.


Lees vandaag (10-1) in Het Parool een reconstructie van de jarenlange lobby: Hoe snorscooter zeperd werd

Een steeds grotere plaag

Het aantal snorscooters is tussen 2007 en 2014 fors toegenomen: met 275 procent, tot dertigduizend. Snorscooters in Amsterdam rijden veelal te hard. Tachtig procent van de snorscooters rijdt harder dan de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur.

De snorscooter vormt een gevaar voor het verkeer - en vooral voor de scooterrijder zelf. Van de ernstig gewonden in 2013 was zestien procent een bromfietser of scooterrijder. In dat jaar waren vier van de vijftien ongelukken die tot doden leidden, snorscooterongelukken.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden