Plus

Fotoproject #Dysturb vertelt oorlogsverhalen in de stad

Het fotoproject #Dysturb verspreidt beelden van oorlog en conflict in steden over de hele wereld. Initiatief­nemer en oorlogsfotograaf Pierre Terdjman (37) vertelt zijn verhaal.

Fotograaf Pierre Terdjman bij een van de foto's die in Amsterdam te zien zijnBeeld Jean-Pierre Jans

Vluchtelingen op de Balkanroute. Protesterende Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever. Een door IS vernietigde tempel in Palmyra. Beelden die sinds een paar weken de straten van Amsterdam sieren. Ze vormen onderdeel van het project #Dysturb.

"We willen journalistieke foto's buiten de tijdschriften en kranten laten zien," zegt de Franse fotojournalist Terdjman (37). Sinds hij twee jaar geleden met het project begon, heeft hij meer dan zeshonderd foto's verspreid over de wereld.

Foto's
New York, Parijs, Barcelona. Komende weken ook in Toronto en Krakau. Het zijn nooit dezelfde foto's. Elke keer kiezen ze nieuwe beelden. Pierre Terdjman begon #Dysturb met het ophangen van eigen foto's.

"Maar ik wilde niet dat het een soort zelfpromotie zou worden, dus dat doe ik bijna nooit meer. We verkopen niets, we informeren." Via een vriend met een printshop in Parijs weet hij de foto's voor vijftien euro af te drukken.

Het verschilt hoelang ze blijven hangen. Soms zijn de foto's binnen een paar dagen weg. "Maar een print bij metrostation Jefferson in New York is zes maanden niet aangeraakt."

De beelden die hangen in de stad zijn Terdjman niet onbekend. Op het moment werkt hij als fotograaf voor The New York Times en Paris Match.

Al op jonge leeftijd besloot hij fotograaf te worden; op z'n zestiende stopte hij met school. "Dat was niets voor mij." Zijn journalistieke carrière begon hij bij de linke Israëlische krant Haaretz. Sindsdien was hij getuige van het Russisch-Georgische conflict, het geweld na de verkiezingen in Kenya en de aardbeving in Haïti.

Voor Paris Match volgde hij een jaar lang een Franse militaire eenheid in Afghanistan. Wel merkt Terdjman dat hij langzaam genoeg heeft gehad. "Je moet oppassen voor je eigen psychische gezondheid. Continu geconfronteerd worden met de realiteit van oorlog en conflict, doet wat met je."

Veiligheid
Of hij een ander mens erdoor is geworden, weet hij niet. Ook houdt Terdjman de laatste jaren wat meer rekening met zijn veiligheid. "Zeker nu ik een zoontje heb van twee, ben ik wat voorzichtiger geworden." Dat neemt niet weg dat hij het nog altijd belangrijk vindt de verhalen van oorlog te vertellen.

"We kiezen altijd foto's die kinderen van vier ook moeten kunnen zien." Hij krijgt niet vaak klachten. Een keer ontving hij een bericht van een vrouw in Australië die slachtoffer was van huiselijk geweld.

De foto over huiselijk geweld die aan de overkant van haar straat hing, was confronterend. Ze besloten het weg te halen. Terdjman heeft de journalistiek zien veranderen.

"Er wordt steeds minder tijd genomen om een verhaal te vertellen." Met het fotoproject wil hij ingaan tegen het vluchtige nieuws. "Het doel van een journalist is ergens heen te gaan en een verhaal te vertellen. Op deze manier willen we verhalen uitlichten en een podium geven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden