Plus

Fotograaf Leo van der Noort: 'De mens is zó mooi'

Fotograaf Leo van der Noort legde vooral de mens - de Amsterdammer - vast, en altijd in zwart-wit. In het Stads­archief is een kleine expositie te zien. 'Niets is geposeerd, alles is real life.'

Beeld Leo van der Noort

Wat is een tentoonstelling over Amsterdam zonder Johan Cruijff?

Dus hangt er op Amsterdam, de fototentoonstelling van Leo van der Noort (1940) in de hal van het Stadsarchief, een foto uit 1969 van 's lands beroemdste voetballer. In de auto, met naast zich zijn vrouw Dany. Op een parkeerplaats in Hilversum.

"Dat was voor het hoesje voor een 45 toerenplaatje dat hij moest inzingen. Ja, Oei, Oei, Oei, Dat Was Me Weer Een Loei. Ik zat erbij, in dat studiootje. Het ging elke keer verkeerd, hij kon maar niet de goede wijs houden."

Leo van der Noort lacht om het verhaal achter de foto. "Nee, het was geen zanger, Johan."

Van der Noort kreeg voor zijn veertiende verjaardag een Agfa Clackfototoestel en een fotograaf was geboren. Hij schoot voor muziekbladen - vocht met Mick Jagger in een taxi in Cannes - en belandde uiteindelijk in de reclame.

Tot hij daar genoeg van kreeg. En hij weer ging doen wat hij altijd naast zijn werk was blijven doen: mensen fotograferen op straat.

Die foto's zag niemand, hij hield ze voor zichzelf. "Ik ben een bescheiden man," zegt hij, maar nu heeft hij een selectie gemaakt voor het fotoboek Amsterdam, en is er een expositie.

"Waarom ik altijd mensen fotografeer? Ik heb een fascinatie voor mensen. De mens 'an sich' is toch fantastisch? Zo mooi! En geen mens is dezelfde. En dan wat zich afspeelt tussen mensen... Dat boek is nu klaar, maar ik vind het nog steeds heerlijk door de stad te lopen, en ik heb altijd een fototoestel bij me. Ik liep zaterdag op de Westerstraat en zag twee meisje op matrassen die bij de vuilnis waren gegooid. Ze lagen daar lekker met elkaar te babbelen. Dat móet ik schieten. Een drang? Ja."

Mazzelshot
Naast de foto van Cruijff hangt een foto van straatvoetballertjes. Naast een foto van muzikanten die in de sneeuw staan te spelen een foto van een fietser in de sneeuw. Hij doet dat vaker, ook in zijn boek. Vindt hij leuk.

Leo van der Noort

De fotograaf gaat nooit van huis zonder zijn camera. ‘Ik maak één, twee foto’s van een situatie. Uit oude zuinigheid, toen ik nog analoog fotografeerde.’

Beeld -

We staan voor een foto van een kussengevecht op de Dam, die naast een foto hangt van een vrouw in een wolk, ja, wat dwarrelt daar eigenlijk om haar heen?

Van der Noort: "Dat was een mazzelshot. Ik liep op de Jodenbreestraat en die iepenzaadjes lagen op de grond. Die vrouw liep daar en een man gooide opeens een hand vol zaadjes tegen haar aan."

"Ik had de camera toevallig in de hand, en nam meteen een foto. Mooi dat het op die foto verder helemaal leeg is. Ja, daar ben ik wel tevreden over."

Zoals hij ook tevreden is over de foto waarop twee mannen een schilderij vervoeren, misschien wel zijn beste foto.

"Ik stap de tram uit, ik zie die mannen, en druk meteen af. En meteen kaarsrecht. Meestal gaat het in één keer goed. Ik maak één, twee foto's van een situatie. Uit oude zuinigheid, toen ik nog analoog fotografeerde."

Hij wijst op een foto van een jonge vrouw in een ingewikkelde jurk. "Daar heb ik voor moeten rennen. Opeens stond dat meisje - ze ging naar het Milkshake Festival - stil en rangschikten twee jongens haar jurk. Hijgend stond ik daar, maar ik had wel mijn foto."

"Nee, ik heb ze niet gevraagd stil te blijven staan. Niets is geposeerd op mijn foto's. Alles is real life - al vraag ik mensen met markante koppen ook weleens of ik ze mag fotograferen."

Recht voor z'n raap
Op de expositie en in het boek zien we alleen zwart-witfoto's. "Ik vind zwart-wit mooier dan kleur. Kleur is altijd een beetje vals, niet echt. Zwart-wit is direct, eerlijk, recht voor z'n raap. Zo kan ik de mens beter centraal zetten, en alles wat er verder stoort maak ik wat donkerder."

"Meer dan om de stad gaat het mij om de situatie, om de Amsterdammer. Dat is mijn onderwerp."

Leo van der Noort: Amsterdam. Tot 25/11 in het Stadsarchief. Het fotoboek is daar verkrijgbaar.

Keukenassistent van d' Vijff Vlieghen Beeld Leo van der Noort
Iepenlaadjes, Jodenbreestraat, 2017. Beeld Leo van der Noort
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden