'Fors meer klachten over online winkels'

Steeds meer Nederlanders klagen bij overheidsmeldpunt Consuwijzer over problemen met webwinkels. Dat constateert toezichthouder Consumentenautoriteit in zijn halfjaarlijkse rapportage.

© ANP Beeld
© ANP

Er wordt vooral geklaagd over te late levering, het niet reageren op klachten van een winkelaar, en de weigering om geld terug te geven, ook als een product binnen de wettelijke termijn wordt teruggestuurd.

Machteloos

'Probleem is dat iedereen een webwinkel kan beginnen,' legt Rita Buit van de Consumentenautoriteit vandaag in het AD uit. 'Als er iets misgaat, kunnen online kopers nergens heen en voelen mensen zich enorm machteloos.'

Inmiddels komen er volgende de Consumentenautoriteit evenveel klachten binnen over onlinewinkels als over gewone winkels, zo'n 5000 per half jaar. Toch kopen we graag op het web. Jaarlijks geven consumenten nog altijd honderden euro's meer uit aan online winkelen.

Ingeburgerd
'Webshoppen raakt steeds meer ingeburgerd en daardoor stijgt het aantal klachten ook,' zegt Buit. De toezichthouder gaat webwinkels beter in de gaten houden en adviseert consumenten zich goed te oriënteren voordat ze ergens kopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden