Fors meer bonnen door mobiele flitsers

De politie is fors meer mobiel gaan flitsen. Afgelopen zomer zijn 550.000 hardrijders beboet bij mobiele controles, 49 procent meer dan in de zomer van 2016.

De politie richt zich op locaties waar de snelheid te hoog is en gevaar oplevert. Beeld anp

Tussen mei en september van dit jaar kregen bijna 550.000 bestuurders een bekeuring na een mobiele controle. In dezelfde periode in 2016 bleef dit aantal nog steken op 370.000, blijkt uit cijfers die het AD heeft opgevraagd bij de politie. De boetes variëren van enkele tientjes tot maximaal 400 euro.

Vergeleken met de 450.000 boetes in de zomer van 2015, zijn er deze zomer 22 procent meer bekeuringen uitgedeeld bij onaangekondigde controles. Egbert-Jan van Hasselt, verantwoordelijk voor verkeersveiligheid bij de Nationale Politie: "De afgelopen twee jaar kampten we met aanloopproblemen en een storing in de software, nu flitsen we weer op volle kracht."

Flitshotspot
De politie richt zich op locaties waar de snelheid te hoog is en gevaar oplevert. Daarvoor wordt steeds meer gebruikgemaakt van gegevens van navigatiediensten zoals TomTom en Google. Van Hasselt: "Als op een weg de snelheid vele malen te hoog is, maar nog niet veel ongevallen zijn, dan voel je aan je water dat het vroeg of laat fout gaat.''

Analyse van de mobiele flitsmeldingen die de ruim een miljoen gebruikers van automobilisten-app Flitsmeister hebben gedaan, leert dat de A13 dé flitshotspot is van Nederland. Over de druk bereden snelweg tussen Den Haag en Rotterdam kwamen bijna 500 meldingen van mei tot en met oktober. Dat komt neer op 288 meldingen per 10 kilometer weg.

Op plek twee staat de N50 richting Emmeloord in de provincie Flevoland. Daar kwamen per 10 kilometer weg 233 meldingen binnen. Nummer drie is de A29 onder Rotterdam, van Barendrecht richting Noord-Brabant (115 meldingen per 10 kilometer). Ook rond Amsterdam werd het nodige geflitst, vooral op de A1.

Sluipmoordenaar
Bij vaste flitspalen en trajectcontroles is het overtredingspercentage volgens Van Hasselt vaak rond de 1 procent, omdat veel automobilisten die locaties kennen. "Bij mobiele controles ligt het overtredingspercentage met rond de 5,3 procent veel hoger," verklaart Van Hasselt.

Volgens de politieman onderschatten veel automobilisten het gevaar van snelheidsovertredingen. "Alcohol en afleiding spreken meer tot de verbeelding, maar snelheid is een sluipmoordenaar," zegt Van Hasselt.

In 2016 overleden 629 mensen in het verkeer en waren er ruim 21.000 ernstig gewonden. Vorig jaar kwamen 231 inzittenden van personenauto's om het leven. Onder fietsers vielen in 2016 189 dodelijke slachtoffers en onder voetgangers 51.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden