Plus

Forensen met de Noord/Zuidlijn: alsof niets is veranderd

Na een ramvol openingsweekend was het maandagmorgen de eerste 'gewone dag' in de Noord/Zuidlijn: mensen die eerst de tram namen, stappen nu in de metro of het nooit anders is geweest. Alles liep soepel. Dat de vakantie is begonnen, hielp daar ook bij.

Mensen die eerst de tram namen, stappen nu in de metro of het nooit anders is geweest Beeld Jean-Pierre Jans

Centraal Station, even over half 8 maandagochtend. Een handjevol reizigers wacht op de metro richting Noord. Een GVB-medewerker helpt een reiziger die naar Amstel moet; die staat op het verkeerde perron. In de ochtendspits gaat de grote reizigersstroom duidelijk niet richting Noord.

De andere kant op is het een stuk drukker. De bussen uit de regio Waterland zorgen elke paar minuten voor verse aanvoer.

Wat opvalt: veel reizigers lopen richting metro alsof ze nooit anders hebben gedaan. Hun mening? De meesten hebben haast, ze zijn onderweg en natuurlijk gebruiken zij de metro. Ze moeten ook wel: bussen die hen voorheen op CS afleverden, rijden niet langer de stad in en komen niet verder dan Noord. Rustig rondkijken en oriënteren op het nieuwe station is er niet bij.

Vakantie
Echt druk wordt het deze eerste spitsochtend bij de Noord/Zuidlijn nergens. Er zijn geen scholieren en amper zakenlui. De vakantie in de stad is duidelijk begonnen.

Een bewuste strategie van het GVB en de gemeente: de ochtend- en avondspits verdampen deze weken en het openbaar vervoer is voor een belangrijk deel gevuld met toeristen en dagjesmensen, publiek dat veel verspreider over de dag reist. Op die manier kunnen reizigers én het vervoerbedrijf rustiger wennen aan het nieuwe ov-netwerk.

Opvallend op Zuid: het GVB was in groten getale aanwezig, negen medewerkers liepen rond om eventuele hulpbehoevende reizigers te assisteren, aangevuld met nog eens drie politieagenten.

De metro's arriveren hier steevast te vroeg: steeds loopt het voertuig twee minuten voor tijd binnen, alsof vertraging kostte wat kost moest worden voorkomen. De metro aan de overzijde van het perron, de 51, is een stuk drukker.

Bijna uitgestorven is station Europaplein. Gemiddeld stappen per metro twee, drie mensen in.

Het GVB heeft verstandig genoeg geen assistentie ingezet op dit station; het kan er tijdens evenementen in de bovengelegen RAI razend druk zijn, maar in het algemeen is er niet veel te beleven. De enkele buitenlandse toerist vindt de bewegwijzering niet helemaal duidelijk. Moet gezegd: die bordjes zijn niet altijd helder.

Bij station De Pijp verloopt de ochtendspits rustig. Onder de reizigers zijn opvallend veel Amsterdammers die normaal gesproken van De Pijp naar Station Zuid of CS fietsen, maar vandaag speciaal de metro pakken. Een verdwaalde toerist heeft geen idee dat deze lijn überhaupt nieuw is.

Anders dan bij de andere metrohaltes, liggen de lijnen op dit station boven elkaar. Dat zorgt bij enkele reizigers voor verwarring. Sommige trappen zijn niet voorzien van borden, waardoor de reizigers in de richting van Noord soms voor niets 26,5 meter afzakken naar het diepste perron van Nederland.

Niet af
Station Noord is duidelijk nog niet af. Op de AH to go na zijn er geen winkels of restaurants en in de hal beneden vind je na lang zoeken alleen een prullenbak die rechtstreeks uit het schap van de Action lijkt te komen. Bussen staan aangegeven op uitgeprinte A3'tjes die met plakband aan de muur hangen. De roltrap is al een paar uur buiten gebruik vanwege een storing.

Op station Vijzelgracht zijn de reizigers ver te zoeken: een paar toeristen en mensen die naar hun werk gaan, niks drukke spits. Er zijn meerdere kaartautomaten defect, waardoor er wel wat woordenwisselingen ontstaan: toeristen die hun geld zien verdwijnen zonder er een kaartje voor terug te krijgen.

Toch reageren de meeste mensen op Vijzelgracht overwegend positief, omdat ze sneller reizen. Toezichthouder André Harry (42) vertelt dat er achter de schermen nog wel het een en ander misging. Zo moest hij vrijdag bij een testrit op station Europaplein zijn, maar kreeg hij opeens de instructie naar het Waterlooplein te gaan, omdat de rit niet doorging.

Ook vertelt hij dat alle toezichthouders ook bij de testritten op elk station moesten staan. Dan stonden ze dus in hun eentje 'toezicht te houden' op een volledig leeg station, terwijl er een lege metro langsreed.

Chagrijn
Bovengronds klinkt er deze ochtend meer chagrijn. Met de komst van de Noord/Zuidlijn rijden veel bussen en trams andere routes en drie tramlijnen zijn opgeheven.

Op de halte bij het Alexanderplein, waar het doorgaans ongelooflijk rustig is, stappen tientallen mensen uit lijn 19, de nieuwe 9. Mensen uit Diemen die gewend waren aan een directe verbinding met de binnenstad, besluiten te voet verder te gaan omdat de 19 op deze plaats afslaat naar NS-station Sloterdijk. Mariële Hendrickx: "Ik werk tegenover Artis, ik loop het laatste stukje wel."

Met medewerking van: Sjors Dulk, Tom Grosveld, Andrea Huntjens, Raounak Khaddari, Marc Kruyswijk, Marieke de Ruiter en Josien Wolthuizen.

Volg alles over de start van de NZ-lijn in ons blog

26,5

Ontbrekende borden laten op station De Pijp diverse reizigers 26,5 meter dalen naar het perron waar de metro juist de andere kant op rijdt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden