Plus

Forbes 30 Under 30: zij zijn niet onopgemerkt gebleven

Jonge ondernemers en creatieven overspoelen volgende week de stad: zakenmagazine Forbes organiseert voor het eerst een conferentie rond de jaarlijkse 30 Under 30-lijst.

Don Ceder, advocaat en gemeenteraadslid, is een van de Amsterdammers op de lijst.Beeld -

De invloedrijkste vrouwen, de machtigste beroemdheden en natuurlijk de meest vermogende mensen op aarde: als we hier iets weten van het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes, is het wel dat ze van lijstjes houden.

Vooral de lijst met de 400 rijkste mensen is een bekende, de Forbes 400, waar je niet op komt zonder minimaal een miljard aan vermogen.

Het zakentijdschrift publiceert verder vooral artikelen over ondernemerschap en financiële zaken, waarmee het in Nederland goed te vergelijken is met Quote, dat ook elk jaar een lijst maakt van meest vermogende Nederlanders.

Sinds een paar jaar verdiept Forbes zich niet alleen in de rijksten en machtigsten der aarde, maar ook in de gene­ratie die in de toekomst weleens tot die groep zou kunnen gaan behoren. En daar maken ze ook weer een lijst van: de 30 Under 30. Dertig jonge mensen worden ervoor geselecteerd, in tien categorieën, waardoor een lijst van driehonderd jongeren ontstaat.

In 2011 begonnen ze daarmee in de Verenigde Staten en drie jaar geleden bracht Forbes de lijst naar Europa. Al sinds die eerste lijst prijken er Nederlandse namen in de verschillende categorieën. Zo werd Alexander Klöpping in 2016 geselecteerd en stonden onder anderen Ernst-Jan Pfauth van de Correspondent en Afrojack er al tussen.

Scouten
De lijst wordt samengesteld door de redactie van Forbes in de Verenigde Staten, maar iedereen die dat wil, kan jong talent via de website nomineren. Daarnaast zet Forbes zijn eigen voelsprieten uit.

Naar eigen zeggen hebben ze honderd redacteuren die door het jaar heen talent scouten. De longlist die daaruit ontstaat, wordt getoetst door een internationale jury van experts. Voor de Kunst- en Cultuurlijst werd dit jaar bijvoorbeeld de expertise van Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum, ingewonnen.

"De nominaties worden beoordeeld op leiderschap, ondernemersgeest, resultaat en de waarschijnlijkheid dat ze hun veld zullen gaan veranderen in de komende halve eeuw," zegt Laura Brusca, hoofd van de communicatie­afdeling van Forbes.

Maar anders dan met een lijst waarvoor saldo en bezittingen je plaats op de rangorde bepalen, is het met deze lijst meer nattevingerwerk, waarbij wordt vertrouwd op experts en het eigen netwerk van Forbes.

Die bias geeft Forbes zelf toe: er zullen eerder commer­cieel succesvolle ondernemers worden geselecteerd dan bijvoorbeeld jongeren die binnen een bestaand bedrijf succes hebben of hard werken in bijvoorbeeld de gezondheidszorg.

Op de samenstelling van de lijst is eerder in de Verenigde Staten kritiek geuit, met name om het gebrek aan diversiteit en de ondoorzichtigheid van het selectieproces.

De club
Wie de procedure doorkomt, mag zich lid van de club noemen en komt op de website van Forbes terecht in een lijst van zijn eigen jaar, wat iets weg heeft van jaarclubs bij studentenverenigingen.

Wat je daar aan hebt? Emilie Tabor, die vorig jaar met haar bedrijf Ima - the Influencer Marketing Agency- op de lijst van ondernemers terechtkwam, ziet het vooral als een eer en een bevestiging dat ze op de goede weg waren.

"Tot die tijd waren we niet echt bezig met awards of pers, we waren keihard aan het werk. Toen we een bericht kregen van Forbes dachten we: holy shit, ons succes wordt gezien. Het was vooral erkenning."

Met de uitbreiding van het bedrijf buiten de landsgrenzen heeft de plek op de lijst ook wel geholpen, zegt ze.

"We hebben nu een kantoor in New York en dan helpt het wel dat je Forbes kunt noemen."

Nederlanders
Alexander Klöpping, die op de eerste Europese lijst stond, bevestigt dat: "Dit is een vorm van externe validatie die in Amerika hard nodig is als je zonder introductie een of andere bobo te spreken wil krijgen."

Ook dit jaar staan er weer Nederlanders op de lijst, dertien maar liefst, waarvan acht uit Amsterdam. Opvallend is dat de meesten werden geselecteerd in de categorie Kunst en Cultuur: vijf van de dertig van die lijst zijn Amsterdammers.

De jongste is modeontwerper Lizzy Stuyfzand, die vorig jaar pas afstudeerde aan Artez. Een duwtje in de rug: "Als jonge ontwerper merk ik dat ik sneller serieus genomen wordt door mensen buiten mijn vakgebied en hierdoor heb ik denk ik ook opdrachten binnengehaald."

Voor de leden van de club organiseert Forbes allerlei ­activiteiten, waarvoor alle geselecteerden, oud en nieuw, worden uitgenodigd. Dit jaar wordt voor het eerst een conferentie georganiseerd in Amsterdam, met een vol programma verspreid over de stad.

De Amsterdammers op de Forbes 30 Under 30-lijst

Ondernemerschap

Hans Ober
Ticketswap
Griep, regen of de trein gemist: red je het concert niet meer, dan kom je van je kaartje meestal nog wel af via TicketSwap. De dienst, die Hans Ober 5 jaar geleden begon, is in Nederland al een groot succes en breidt langzaam uit over de grens.

Inmiddels hebben al bijna 3 miljoen mensen een kaartje via de site verkocht of gekocht.

Valerie Hirschhauser & David Kellerman
Frank about tea
Weet jij eigenlijk waar je dagelijkse kop thee vandaan komt? Geïnspireerd door bedrijven als Tony Chocolonely en Moyee gingen Valerie Hirschhauser en David Kellerman op onderzoek uit naar de keten van theeplantage naar consument.

Daaruit ontstond Frank about tea: een theebedrijf waar je thee direct van de makers koopt, verser en eerlijker, omdat de theehandelaar wordt overgeslagen.

Recht en Beleid

Don Ceder
Ceder Advocatuur
Alsof je het als advocaat nog niet druk genoeg hebt, combineert Don Ceder zijn advocatenkantoor tegenwoordig met zijn werk als gemeenteraadslid in de Amsterdamse gemeenteraad, voor de ChristenUnie.

Op zijn 25ste zette Ceder al zijn eigen advocatenkantoor op, waarmee hij vooral bijstand wil geven aan mensen die onterecht in betalingsproblemen komen en schulden oplopen.

Kunst en Cultuur

Karim Adduchi
Modeontwerper
Modeontwerper Karim Adduchi viel al op tijdens zijn eindexamenshow op de Rietveld Academie in 2015, met zijn collectie She Know Why the Caged Birds Sing, waarvoor hij zich liet inspireren door de traditionele kledingstijl van Berberse vrouwen.

Adduchi, die opgroeide in Marokko, liet zich voor zijn latere collecties ook inspireren door vrouwen uit zijn geboorteland, die hij met de kleding die hij ontwerpt een stem wil geven.

Sophie Hardeman
Modeontwerper
Een jaar nadat Sophie Hardeman afstudeerde aan de Gerrit Rietveld Academie, 2015, presenteerde ze haar eerste collectie op de catwalks van de New York Fashion Week. Inmiddels heeft ze ook al Parijs en Los Angeles aan gedaan.

Hardeman focust zich met name op denim en wil met haar collecties de ongemakken van mode belichten. Zo ontwierp ze een hoogwaterbroek en een jeans die juist vetrollen rond de heupen benadrukt. Lady Gaga en Rihanna zijn al fan.

Negin Mirsalehi
Ondernemer en influencer
Al zes generaties is de familie van Negin Mirsalehi bijenhouder en Mirsalehi leerde het ambacht van haar vader. Nu zet ze het familiebedrijf op haar eigen manier voort met haar haarlijn Gisou, die bestaat uit haarproducten waarin honing
is verwerkt.

Daarnaast is Mirsalehi ondernemend op Instagram, waar ze 4,5 miljoen volgers heeft, van over de hele wereld. Een deel van haar kapitaal verwerft ze dan ook door gesponsorde posts.

Martijn Nekoui
Creatief ondernemer
Als oprichter van Moam geeft Martijn Nekoui jong talent een duwtje in de rug. Wat ooit begon als een project op zijn op­leiding bij het Fashion Institute - jonge ontwerpers verbinden aan ervaren vakgenoten - is nu een goedlopend bedrijf.

Naast eigen exposities zet Nekoui zijn jonge talent in voor ­samenwerkingen tussen Moam en bijvoorbeeld Hema, PostNL en Zalando.

Lizzy Stuyfzand
Modeontwerper
Call me Magpie, zo noemde Lizzy Stuyfzand haar kleurrijke afstudeercollectie die ze in 2017 maakte en waarmee ze de Lichting 2017 Prijs won.

In haar collectie combineert Stuyfzand ambachten als weven en borduren met de mode uit de Londense clubscene in de jaren tachtig, waardoor een unieke mix van kleuren en texturen ontstaat. Stuyfzand is een van de jongsten op de lijst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden