Review

Footnote ****

null Beeld

Regie: Joseph Cedar
Met: Shlomo Bar-Aba, Lior Ashkenazi

In het Israëlische Footnote, dat zich afspeelt in de wereld van de Talmoedstudie, is de universiteit geen tempel van wetenschap, maar eerder een oord van kleingeestigheid en ijdelheid.

Alleen al om de minutenlange openingsscène moet u Footnote gaan zien. In een zaal genodigden prijst een spreker een wetenschapper op de eerste rij de hemel in en benoemt hem tot lid van de Academie van Wetenschappen.

De camera heeft echter vooral oog voor de oudere man naast het feestvarken. Hij kijkt sip en als er wordt geapplaudisseerd doet hij met frisse tegenzin mee. Die man heet Eliezer Shkolnik, (droogkomische Shlomo Bar-Aba). Hij is de vader van de jubilaris, die Uriel heet (Lior Ashkenazi), en heeft duidelijk zwaar de pest in.

Hij bestudeert al dertig jaar met obsessieve toewijding de Talmoed en kreeg nooit een prijs - een voetnoot in een standaardwerk is zijn enige wapenfeit - maar zijn zoon wordt overladen met bekroningen voor zijn vlot beschreven boeken over de Talmoed. Eliezers frustratie en jaloezie uiten zich in het kleineren van Uriels prestaties: de boeken van zijn zoon zijn 'highbrow soap operas'.

Uiteindelijk lijkt alles in evenwicht te komen als ook Eliezer een grote prijs wint, maar door een originele wending, die de reden zal zijn dat Footnote in Cannes de prijs voor beste scenario won, loopt het net even anders.

Footnote is een absolute aanrader voor liefhebbers van Voskuils 'Het bureau' en W.F. Hermans' roman 'Onder professoren'. Regisseur en scenarist Joseph Cedar, die we kennen van het achter-de-frontlinie-soldatendrama 'Beaufort', schetst trefzeker een kleingeestige universitaire sfeer, waarin onder de dekmantel van de wetenschap persoonlijke vetes worden uitgevochten.

Het hoogtepunt is een bijeenkomst in een benauwd kamertje, waarin verheven opvattingen over wetenschappelijke zuiverheid een rookgordijn zijn voor rancune en haat. Raak is ook de schets van de vrouwen van deze wetenschappers: zij worden murw gebeukt door het dagelijkse gezeur van hun mannen over het grauwe universiteitsleven.

Bij Footnote, dat maar liefst elf Israëlische filmprijzen won, krijgt u drie films voor de prijs van één: satire, familiedrama en tragikomedie. (Jos van der Burg)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden