Foodwatch: 'Kinderhelden zetten aan tot ongezond eten'

Kinderhelden zoals Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy zetten kinderen met reclames aan tot snoepen en ongezond gedrag, vindt Foodwatch. Het baseert zich daarbij op eigen onderzoek.

De kinderhelden van Studio 100 op verpakkingen van etenswaren. Beeld Foodwatch

Foodwatch wil dat Studio 100, het Belgische bedrijf achter de bekende karakters, stopt met de 'ongezonde kindermarketing'. Daarvoor is het een e-mailactie gestart. De onderneming wordt gevraagd te stoppen met het 'uitlenen' van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en sap.

Foodwatch onderzocht de voedingswaarde van in totaal 24 producten, die op de verpakking worden gepromoot door kinderhelden. Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout.

Ook Disney en Nickelodeon
'Volgens de WHO-criteria zou niet één product richting kinderen kunnen worden gepromoot', stelt Foodwatch. De WHO geeft echter zelf aan dat marketing mag volgens nationale richtlijnen, als een product is gericht op een bepaalde regio. Sinds vorig jaar zijn er in Nederland nieuwe beperkingen voor voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen, maar deze restricties gelden niet voor verpakkingen.

Studio 100 is niet de enige partij die karakters via licenties uitleent aan bepaalde producten. Ook bedrijven als Disney, Nickelodeon en de Efteling licenseren hun kinderidolen aan voedselfabrikanten, aldus Foodwatch.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden