Plus

Foodcourts: Eten en drinken moeten de loop erin brengen

De winkelstraat verandert razendsnel. Faillissementen, webwinkels en de veranderde consumentensmaak zetten de wereld van de winkels op z'n kop. Verzet is zinloos. Vandaag: een foodhal in hartje Amsterdam.

Boven in Magna Plaza verrijst een foodcourt met 20 eetzaken en 3 bars Beeld Tammy van Nerum

Vrijblijvend hoor, maar toch loodst Etienne van Unen een potentiële nieuwe uitbater door Magna Plaza. Gewoon om even te laten zien wat er in het ruim 25 jaar oude winkelcentrum achter de Dam aan het veranderen is.

Het is er druk, waarschijnlijk mede doordat de dikke muren de zomerhitte buitenhouden. Gekocht wordt er echter te weinig in het voormalige hoofdpostkantoor, dat in 1992 is verbouwd door de Zweedse vastgoedmagnaat Lars Magnusson, die kosten noch moeite spaarde.

Het loopt al jaren niet. Sterker, Magna Plaza heeft nooit goed gelopen, aldus Van Unen, ­directeur Retail bij vastgoedadviseur Colliers. "Ook in het begin niet. Er was altijd wel leegstand, of er waren winkels die het niet konden bolwerken." Een deel van de winkels past volgens hem niet meer bij de uitstraling van het gebouw en de wensen van het publiek.

De bezoekersstroom is tamelijk eenkleurig. "Tachtig, negentig procent van de bezoekers is toerist. Het pand ligt precies in de looproute van Dam naar Anne Frank. Mensen komen hier twee keer langs." Wat ze aantreffen, bevalt maar matig. "De loop is eruit."

Twee jaar geleden werd het monument voor naar verluidt 63,5 miljoen euro gekocht door een groep internationale investeerders. "Eigenlijk met het idee om ook hier een hotel van te maken, maar iedereen weet inmiddels dat dat in Amsterdam niet meer kan."

Colliers won vorig jaar een tender met de plannen van eigenaar MP Monumenten om het winkelcentrum weer op de been te helpen. Zijn ambitie: "Over drie jaar moet Magna Plaza in de Lonely Planet staan."

"We wisten van tevoren al dat dat alleen gaat lukken als je er veel meer eten en drinken bij doet."

Foodcourt
De grens tussen winkelen en verpozen vervaagt steeds verder. Nergens meer dan in Magna ­Plaza, waar de winkels moeten inschikken voor het grootste foodcourt van de binnenstad. "Magna Plaza is nu als Assepoester, die dringend toe is aan een avondjurk."

Op de bovenste etage, nu nog afgezet met witte schermen, wordt gewerkt aan een foodcourt dat de hele verdieping zal beslaan en waar vanaf het najaar twintig restaurantjes en drie drinkgelegenheden gasten zullen verwelkomen.

Met drie bars, zitplaatsen rondom de eet­zaken en tafels met uitzicht op de Raadhuisstraat, moeten hier straks duizend mensen tegelijk kunnen eten.
"Het is open van tien uur 's ochtends tot tien uur 's avonds. Per jaar haal je gemakkelijk een miljoen bezoekers, die straks allemaal eerst langs drie verdiepingen met winkels moeten, die zo vanzelf meer aanloop krijgen.

63,5

Het monumentale Magna Plazapand is twee jaar geleden verkocht aan een groep investeerders, naar verluidt voor 63,5 miljoen euro.

"We willen een mix van bijzondere Amsterdamse restaurants, nieuwe ideeën van jonge chefs en gastrobarachtige formules van sterrenchefs," zegt Van Unen. "We gaan dat goed op elkaar afstemmen, zodat het aanbod zo breed mogelijk wordt."

Geen snelle hap
Het gaat volgens hem nadrukkelijk om bijzondere formules. "Een iets hoger segment dan bij de Foodhallen in West. Het is zeker niet de ­bedoeling dat hier fastfood en pizzaslices zijn te halen; aanbieders daarvan zijn in de rest van de binnenstad goed vertegenwoordigd."

Het foodcourt krijgt één uitbater, die kiosken verhuurt aan restaurateurs, die in overleg met Colliers worden uitgekozen. "We zijn nog niet eens begonnen met de werving en het zoemt al rond. We willen een goed overzicht hebben van alle aanbod voor we gaan selecteren."

"De inschrijving is nog niet eens geopend, maar we worden nu al overspoeld met aanvragen van aanbieders die zich hier willen vestigen. Dat het concept werkt, hebben de Foodhallen en de Markthal in Rotterdam wel bewezen. Beide hallen worden platgelopen, er moet meer aanbod komen."

Van Unen ziet overal in Amsterdam plannen voor foodmarkten opduiken. "In Noord aan het water, in Zuidoost en op het Osdorpplein. Eten en drinken is het nieuwe winkelen."

Dit is de tweede aflevering van een korte serie over veranderingen in de winkelstraat. Volgende week: 'Waar blijven al die leuke winkels?'

Lees ook deel 1: Kan de aanpak van toeristenwinkels de prullenbak in?

Foodcourts in Amsterdam Beeld Laura van der Bijl

Hoogste tijd

Niet alleen de eetetage van Magna Plaza gaat op de schop, ook de winkelverdiepingen worden aangepakt. Het hele pand gaat op de schop. Hoognodig, volgens Etienne van Unen. "Het oogt nu rommelig en het loopt niet. Winkels moeten eens in de zoveel tijd een update krijgen, winkelcentra ook. Wacht je te lang, dan gaat het pijn doen."

"Wat me hier vooral stoort is dat zo veel etalages dicht zijn," zegt Van Unen. "Dan hebben winkels zulke mooie puien, zetten ze er een afscheiding voor."

Lokale winkels
Op de bovenste verdieping krabt een bouwvakker minutieus verf weg, die daglicht moest buitenhouden. "Dichtgeverfd, hoe is het mogelijk. Het licht moet terug."

Om de loop er beter in te krijgen, zal worden geschoven met de 38 winkels in het complex. Bovendien zal niet elke zaak hier terugkeren. "We gaan er met iedereen over praten."

"Hier moeten winkels zitten met ­internationale herkenbaarheid. ­Iedere huurder moet straks in de totale mix passen. Met ketens maar ook met lokale winkels, die de uitstraling hebben van de Negen Straatjes."

Van Unen denkt dat Magna Plaza wel een jaar nodig heeft voor alles op z'n pootjes staat. Dat zal ook ­bezoekers niet ontgaan. Door het geschuif staan winkels nu tijdelijk leeg, maar dat duurt niet lang. "Voor het eerst in jaren lossen we de leegstand hier definitief op."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden