Focus op luxe levert winst op voor Bijenkorf

De omvorming van De Bijenkorf naar luxewarenhuisketen werpt zijn vruchten af. De vergelijkbare omzet, dus zonder nieuwe winkels, steeg het afgelopen jaar met dik 7 procent.

De Bijenkorf wordt steeds luxueuzer. Beeld anp

Daarmee presteerde het concern beter dan de overige, in zwaar weer verkerende retailbranche, die gemiddeld genomen geen groei behaalde.

De Bijenkorf kondigde half 2013 aan meer op de luxe toer te gaan en trok daar over meerdere jaren verspreid 200 miljoen euro voor uit.

Afgelopen jaar opende de keten in Amsterdam het eerste vernieuwde deel van de parterre met meer ruimte voor exclusieve merken. Dat zorgde volgens topman Giovanni Colauto direct voor een omzetgroei.

Online winkelen
De operationele winst steeg van 14,5 miljoen in het boekjaar 2014/2015 naar 16,5 miljoen in 2015/2016. Dat is exclusief herstructureringskosten van 1 miljoen euro voor de sluiting van filialen.

De groei werd behalve in de fysieke winkels ook behaald met online winkelen. In sommige gevallen gebeurt dat overigens ook in de winkels zelf. De Bijenkorf biedt klanten de mogelijkheid in de winkels met tablets bestellingen te plaatsen. Ook is het mogelijk om in de winkels uitgezochte spullen en kleding thuis te laten bezorgen.

Diverse luxe merken
Vanaf de tweede helft van 2016 zal de hele parterre vernieuwd zijn.

Er wordt een grote afdeling met luxe accessoires geopend, met onder andere Zwitserse horloges en sieraden van bijvoorbeeld Tiffany & Co. en Cartier.

In augustus en september worden de andere etages heropend.

Op de eerste etage komt de grootste afdeling designermode voor dames van Nederland, die ongeveer twee keer zo groot wordt als voorheen. Luxe merken die worden toegevoegd zijn onder andere Bottega Veneta, Dior en Prada.

Het aanbod aan herenmode wordt ook flink uitgebreid met diverse designermerken. De afdeling damesschoenen zal de grootste van de Benelux worden.

Modeontwerpers die vertegenwoordig zijn in de Bijenkorf. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden