Plus

Foam toont werk van jonge talenten

Veel fotografietalenten verzamelen en bewerken beeldmateriaal, soms gecombineerd met eigen foto's. Van reclamebeelden tot terrorisme.

Uit de serie Traces Beeld Weronika Gesicka

Een man en vrouw zitten bij een haardvuur en glimlachen verrukt naar elkaar. De oorspronkelijke foto ademde gelukzaligheid in de Amerikaanse suburbs. Alleen heeft Weronika Gesicka het gezicht van de vrouw met Photoshop omgetoverd tot een masker, waarmee de foto in één klap grimmig is geworden.

Wie de man en vrouw zijn, weet Gesicka niet. Ze kent de precieze herkomst niet van de vintage foto's uit Amerikaanse archieven uit de jaren veertig, vijftig en zestig. Gesicka weet niet eens of de foto's uit familiealbums komen of geënsceneerde reclamebeelden zijn.

Het bronmateriaal zit dus al tussen feit en fictie in, en Gesicka trekt ze met haar beeldbewerking nog verder het theatrale domein in.

Deze heerlijk verontrustende foto siert de cover van het nieuwste Foam magazine en hangt eveneens in de bijbehorende tentoonstelling. Gesicka mag zich namelijk een 'Foam talent' noemen.

Merkwaardige combinaties
Voor de elfde keer zocht een jury van Foam naar de beste fotografietalenten onder de 35 jaar. In totaal zonden dit jaar 1790 fotografen hun portfolio in ter beoordeling.

Slechts twintig van hen werden geselecteerd voor het zogenoemde Talent Issue van Foam Magazine, een mogelijke springplank naar een internationale carrière. Dit is de eerste keer dat de presentatie van het tijdschrift gepaard gaat met een expositie in Amsterdam.

In de inrichting van de tentoonstelling worden de verbanden tussen deze generatiegenoten niet aan de bezoeker opgedrongen, de foto's zijn niet op trend of thema gerangschikt. Iedere fotograaf krijgt een eigen muur, nis of zaal.

Dat levert soms merkwaardige combinaties op. Zo hangen de verrassende modefoto's die Erik Madigan Heck maakte van de herfstcollectie 2017 van Comme des Garçons tegenover de door Ben Schonberger geordende politiefoto's uit Detroit.

De onderwerpen zijn divers, maar in de expositie valt één trend duidelijk op: het merendeel van deze jonge fotografen verzamelt beeldmateriaal, bewerkt het, en combineert het eventueel met eigen foto's.

Zo kreeg Schonberger de foto's van de gepensioneerde rechercheur Marty Gaynor in handen en ordenden ze samen het archief. Een van de resultaten is een raster van polaroids van arrestanten - die hoofdzakelijk zwart en mannelijk zijn, wat dit een bedenkelijk archief van machtsrelaties maakt.

Tegelijk biedt het een persoonlijke terugblik op een politiecarrière, en vooral op een bijzondere, misschien iets te innige samenwerking; soms vallen de kunstenaar en de agent zelfs samen, zoals in de ongemakkelijke foto waarin Schonberger zich voordoet als Gaynor.

Jongen die meisje speelt, uit de serie A Myth of Two Souls. Beeld Vasantha Yogananthan

Thomas Kuijpers verzamelde beelden uit de media over terrorisme. Daarnaast maakte hij foto's van locaties waar hij angst had gevoeld, zoals in een metro en plaatst die bovenop stapels krantenknipsels en andere afbeeldingen die aan de basis liggen van zijn paranoia.

Dat levert een krachtige collage op die laat zien hoe berichtgeving over terrorisme Kuijpers' angst zozeer voedde dat het zijn waarneming beïnvloedde.

Pijnlijke metafoor
Het duo Martin Errichiello en Filippo Menichetti reisde in Italië de snelweg de A3 van Salerno naar Reggio Calabria af en verzamelde onderweg beeldmateriaal en objecten.

Samen schetst deze bijna archeologische verzameling een beeld van de geschiedenis van een gebied dat uit naam van de vooruitgang de afgelopen jaren flink veranderde, onder meer door nieuwe wegen en machines.

Een foto van een gecontroleerde destructie van een brug vormt het hart van de presentatie. Het is een pijnlijke metafoor voor de mislukte pogingen om de regio te moderniseren.

Errichiello en Menichetti laten nog een andere trend zien: het meerjarenproject. Het hoogtepunt daarvan is de serie van Vasantha Yogananthan, die in 2013 begon met zijn interpretatie van de Ramayana, het omvangrijke epos.

Hij is nu ongeveer op de helft; uiteindelijk moet het project A Myth Of Two Souls zeven boeken tellen. Yogananthan treedt in de voetsporen van prins Rama en zijn vrouw Sita, en doorkruist India en Nepal om gebeurtenissen uit het lange gedicht in scène te zetten en gerelateerde locaties te fotograferen.

In Ayodhya, de geboorteplaats van Rama, kamt een jongen die Rama zou kunnen voorstellen zijn haar.

Yogananthan vroeg de Indiase kunstenaar Jaykumar Shankar om een aantal van de zwart-witportretten met de hand in te kleuren. Dit inkleuren was gebruikelijk in de negentiende eeuw. Daardoor ogen deze foto's klassiek, tijdloos, net als het gedicht uit 300 voor Christus dat nog steeds veel mensen inspireert.

'Foam Talent. Twintig internationale jonge kunstenaars' is tot 12 november te zien in Foam, Keizersgracht 609.

In Fourth Person, een brug wordt gecontroleerd gesloopt. Beeld Martin Errichiello en Filippo Menichetti
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden