FNV vecht dubieuze ontslagen Schiphol aan

Opnieuw gaat het volgens vakbond FNV mis met een aanbesteding op Schiphol. Zestig informatiemedewerkers zijn aan de kant geschoven voor goed­koper callcenterpersoneel. 'Dat zijn ónze banen.'

Vakbond is uitholling door aanbesteding zat Beeld ANP/Lex van Lieshout

Ze hebben er maar een geintje van gemaakt. De één staat naast een vacatureposter waarop haar voormalige baan wordt aanbevolen, de ander neemt de foto. Maar grappig vinden de informatiemedewerkers van Schiphol het helemaal niet.

Vorig jaar kregen ze te horen dat ze overbodig zijn, nu zien ze hun eigen baan terug in nieuwe vacatures. "Overal in de stad hangen posters waarop informatiemedewerkers voor Schiphol worden geworven. Dat zijn ónze banen."

In september besloot Schiphol het werk van de zestig mensen die in Schipholuniform passagiers op weg helpen te vervangen door een app en zestien 'informatiezuilen'. De luchthaven bracht de bijbehorende dienstverlening onder bij het Amsterdamse callcenterbedrijf Riff, die de virtuele hulpwerkzaamheden vanuit Amsterdam zal regelen.

Maar de posters zeggen iets anders. 'Als mobiele klantenservice-expert voor Schiphol ga jij reizigers zorgeloos van en naar alle uithoeken van de wereld laten vliegen. Jouw werk stopt pas zodra de klant zijn reis kan vervolgen.'

"Het is precies de beschrijving van ons werk," zegt een van de informatiemedewerkers. "Wij zouden ons werk ook best mobiel kunnen doen. Sommigen werken al twintig jaar op de luchthaven en kennen elk hoekje en gaatje van het complex."

Verplichting
Van enige overeenkomst is volgens Schiphol geen sprake. "Het mobiele werk dat deze mensen gaan doen, is anders dan het werk dat de collega's achter de informatiebalies deden," zegt een woordvoerder.

Volgens de medewerkers is er een simpeler reden. De vacature spreekt van salarissen tussen de 13,50 en 15 euro bruto per uur, veel minder dan de 20 tot 21 euro die de meesten nu verdienen. "Het is een ordinaire bezuiniging."

Daarmee is vakbond FNV het eens. "Schiphol heeft dit aanbesteed onder het mom van digitaal werk dat de huidige aanbieder niet zou kunnen doen," zegt bestuurder Leen van der List. "Die is ook zo dom geweest om niet mee te bieden. Nu wordt ook het fysieke werk overgenomen. Dat is niet volgens de afspraken."

De bond start daarom een bezwaarprocedure tegen Schiphol. FNV strijdt al jaren tegen wat het 'de race naar de bodem' noemt, waarbij werk op de luchthaven - of dat nu in schoonmaak, beveiliging of hulp is - via aanbestedingen steeds verder wordt uitgehold.

Uitvluchten
Van der List: "Wij hebben afspraken gemaakt over sociaal aanvaardbare aanbestedingsprocedures. Schiphol heeft ook de code Verantwoord Marktgedrag getekend. Ze moeten zich nu niet achter allerlei uitvluchten verschuilen."

Volgens de luchthaven zijn er goede afspraken over een sociaal plan met financiële tegemoetkoming voor medewerkers die minder gaan verdienen als zij van werk veranderen. "Ook is er een regeling voor degenen die onverhoopt geen nieuwe baan kunnen vinden en er wordt gekeken of de werknemers aan de slag kunnen in de nieuwe functie waar Riff nu voor werft."

Maar dat zet volgens de medewerkers geen zoden aan de dijk. "Wij hebben niet de illusie dat we onze baan terugkrijgen. Schiphol wil duidelijk alleen de socialemediageneratie hebben."

€13,50

De vacature spreekt van salarissen tussen de 13,50 en 15 euro bruto per uur, veel lager dan de 20 tot 21 euro die de ontslagen informatiemedewerkers nu verdienen.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden